Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > rönnsumak/rotskott så in i norden?, har du erfarenhet?
          Cilla
          Inlägg 04-11-2003, 15:28
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Aha - rhus typhina dissecta skjuter inte rotskott, det är däför jag inte får min att föröka sig som jag vill. Det är Rhus Thypina jag ska ha för att få sumakbuskage! TACK Marjukka!


          --------------------
           
          Citera
          *marjukka*
          Inlägg 04-11-2003, 23:08
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem sedan:
          03-11-2003
          Medlem nr: 2 513



          Cilla. & Co..kul verkligen med ett forum som detta, där alla hjälper varandra. Strandgräset, som en annan medskribent nämner, håller förresten på att ge mina bambuplantor hut, så till våren har jag tänkt att flytta på den; invasiv, så det heter duga, men så läckert ljud, nästan bättre än bambun...
          får stå kvar över vintern, dock, för att skydda de vita japanska höstanemonerna och den markkrypande ´love child´ pagodklematisen, som nog behöver lite extra hjälp på traven, för att klara av vintern.
          jag älskar trädgård, finns inget sinnligare än den!

          marjukka
           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 05-11-2003, 07:53
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Jag har mitt randgräs nergrävd i en spann utan botten. Funkar utmärkt. Lagom stor fin rugge! smile.gif


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 05-11-2003, 08:00
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Jag har funderat på ett cementrör, men kanske plasthink (utan botten) är frostsäkrare? Nåja, har vintern på mig för planering.


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 05-11-2003, 08:09
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Min har stått ett par vintrar nu. no problem. Men min spann/hink är röd, så jag skulle nog valt en brun, syns liksom mindre då. Kanten måste sticka upp en aning, för minsta jord som ligger över kanten så passar den på att slänga sig ut ohmy.gif .


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 05-11-2003, 08:42
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Tack för varningen!!

          Skall göra en uteplats "mitt på gräset" med upprättstående stenar runt, och mindre i mitten. (Svårt att förklara, men titta gärna på min skiss i albumet!) Hade då en fundering att ha randgräs i något hörn i rundeln (!?) unsure.gif rolleyes.gif
          Där skulle det ju kunna passa med ett upprättstående cementrör. Gör ingenting om det sticker upp ca 5 cm. Går det att plantera något litet krypande, marktäckande i ytterkant av röret tror du, eller konkurrerar Randgräset ut allt?

          Hade också funderingar på att göra flera markerade rundlar där omkring. Kryddcirkel bl.a. (Liten alltså.)

          Har så mycket planer och så lite tid!!! tongue.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 05-11-2003, 09:22
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Om man varit i Nordamerika och sett hur rönnsumak växer i naturligt tillstånd kan man lätt bli mörkrädd! I sydöstra Kanada är den ett veritabelt ogräs i vägkanter och på annan öppen mark där den ofta bildar stora, fullständigt ogenomträngliga snår. Fast man kan ju inte komma ifrån att den är mycket vacker, speciellt i höstfärger. Har trots detta dragit mig för att skaffa en på grund av rotskotten, men om sorten 'Dissecta' inte skjuter lika mycket rotskott låter det ju alldeles utmärkt! Den är ju dessutom om möjligt ännu vackrare än ursprungsformen.

          /Anders
           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 05-11-2003, 09:33
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Ewa L jag tror den konkurrerar ut allt. Men varför inte på yttersidan av röret? Bara inget hänger överkanten på insidan o tillslut bildar "jord" som den sedan kan skjuta skott i. Fast man kan ju rensa det lilla som blir isåfall. Det går ju inte att jämföra med de skott den skjuter i frihet.


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 05-11-2003, 09:37
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Vilka fina skisser!!! Koreagran är jätte fint. men den blir stor fort iaf den vi hade. Tyvärr så var jag tvungen att "gräva" bort den redan efter 13 år ohmy.gif sad.gif sad.gif Jätte ledsen för det. Finare gran får man leta efter. Men den började att hänga ut över grannens uppfart och en sneklippt gran kändes inte heller kul sad.gif .


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 05-11-2003, 10:07
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Tack för det!
          Jag tycker också jättemycket om min gran. Den är dock väldigt vid. Eftersom den tappade toppen för några år sedan är den lite oproportionerlig, men mysig. Läste någonstans att den ofta tappar toppen vid för riklig kott-sättning när det är torrt! Blålila, upprättstående kottar, inte kan jag ta bort dem. Nåja, det är 2 nya toppar på väg ut. Skall välja den ena...






          Har dock ingen belysning i den till jul. Skulle antagligen ruinera mig. biggrin.gif laugh.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 05-11-2003, 10:13
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Så gjorde också våran stup i ett. Men det syntes aldrig att man "skapat" en topp av en av de två som kunkurrerade om att bli topp rolleyes.gif
          Vi hade ljus i den dom första åren men som du säger det räcker ju inte med en 16 lampors det skulle behövas xxx lampor.


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 06-05-2024, 03:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon