Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odla krydor innomhus, går det?
          Katti med torpet
          Inlägg 01-02-2003, 17:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Har just sått en massa olika kryddfröer i mitt inneväxthus med lysrörsbelysning. Jag har aldrig försökt odla kryddor innomhus tidigare så nu tänkte jag fråga vad era erfarenheter på området säger.
          Kan man ha kryddodlig innomhus eller bör man nöja sig med att förodla innomhus. Till saken hör att min utomhusplätt här i Sthlm är tämligen skuggig och därför tror jag inte att kryddorna kommer att trivas där.
          De örter jag satt är: Rosmarin, Basilika, Timjan, Kyndel, Oregano, Gräslök, Mejram och Dragon.


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          abborrmaster
          Inlägg 01-02-2003, 17:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem sedan:
          02-01-2003
          Medlem nr: 528



          hmmm.... tror det rolleyes.gif Morsan har sysslat med sånt...

          /Simon


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 01-02-2003, 17:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Hade hon kryddor året runt eller bara på våren/sommaren?
          Jag har äntligen lyckats få sambon att närma sig ett trädgårdsintresse, och just kryddor verkar vara ett område som lockar honom så jag är ganska angelägen om att få det att funka som ni förstår biggrin.gif


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          abborrmaster
          Inlägg 01-02-2003, 18:06
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem sedan:
          02-01-2003
          Medlem nr: 528



          ojj... Vänta jag ska fråga wink.gif

          okej... Hon har bara haft dem under någon tid... Men hon har inte drivit upp dem ifrån frö...


          /Simon


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 01-02-2003, 18:22
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Hmm,
          Willhelm, förlåt Virgo, hade ju ett inlägg om kryddor lite tidigare, han kanske har lite att berätta. Eller någon annan för den delen.
          Jag kan väl inte vara först i världen med att försöka driva kryddor innomhus?!
          Snälla... Tänk på att jag håller på att få sambon trädgårdsintresserad, det är väl ett behjärtansvärt ändamål biggrin.gif


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-02-2003, 19:50
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Vissa kryddor brukar gå bra inomhus ex. basilika. Den perioden som brukar vara svårast är under den mörkaste perioden på året då kan det krävas ganska bra extra belysning för att hålla växterna igång. Rosmarin är en växt som ofta brukar duka under under den mörka perioden på året, även med extra belysning, den får lätt mjöldagg och liknande. Den torra varma luften är ofta ett problem, vissa kryddor (Ej basilika) kan gå bättre att odla om man har ett odlingsutrymme som är ganska kyligt på vintern.


          Odlar man bara kryddorna under odlingssäsongen vår-sommar i ett ljust fönster kan det fungera även om man inte har bra extra belysning.


          PS! Riktig fransk dragon kan inte frösås de måste man köpa som plantor, den ryska dragonen går att fröså men den har inte den där fina smaken.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          joli
          Inlägg 01-02-2003, 23:13
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem sedan:
          23-01-2003
          Medlem nr: 616



          Hmmmm......

          Jag planterade endel kryddor i mor och fars trädgård och det blev kryddor!!!

          [B]

          Det blev så mycket att jag tänkte att jag skulle kunna ta med mig lite när jag flyttade. Jag planterade om pepparmynta, timjan, citronmeliss, oregano och mejram så att jag fick med mig dem i krukor.

          Min pojkvän försökte verkligen ta hand om dem men han lyckades tyvärr inte. pepparmyntan har överlevt och den planterades i kruka för 1,5 år sedan. Den kanske är härdigare.

          [B]En sak jag lade märke till var att när jag tog in kryddorna inomhus gick det knappt att andas. Dofterna var så starka att man knappt kunde vistas i samma rum. Tids nog dämpades lukten och idag känner jag ingenting. Men smaken på kryddan har också minskat betydligt.

          Kryddorna mår bäst och ger mest när de är planterade i trädgården. Vinterperioden mår kryddorna bra av. De behöver också vila.

          Endel av de kryddorna är frösådda men jag har även planterat ned några krukor. Ser ingen skillnad på tillväxten.

          vet att det finns de som lyckats stamma upp basilika inomhus, som är köpt i kruka. De kan alltså bli några år om man lyckas.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 02-02-2003, 01:47
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          halloj,

          Jodå det går att odla kryddor inomhus, bara betingelserna är dom rätta.
          Kolla in dom färska krukade kryddorna i affären. De är odlade i växthus.

          Bygger man ett miniväxthus, som kan stå på fönsterbänken samt får tillräckligt med ljus och fuktighet, så funkar det.
          Inomhus brukar det för det mesta vara torrt, så ett halvmeter högt miniväxthus av plast eller glas med skjutdörrar blir bra.
          Sätt ett fullspektrum lysrör över eller i taket på växthuset.
          Så i krukor och låt dessa stå på ett lager sand eller fint grus.

          Jag tror Willab har sådana.

          Basilikan som man köpa i varuhusen klarar sig bra på diskbänken vid spisen och under lysrörarmaturen.

          Ställ krukan i ett glas så att botten av krukan inte når ända ner i glaset och se till att det alltid finns vatten i glaset. Sen har man basilika ganska så länge. Se bara till att inte nypa bort stängeln under nedersta bladparet.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 02-02-2003, 08:36
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Tackar, nu känns det genast lite hoppfullare!
          Virgo, skriver om fullspecktrumlysrör. Jag har vanlig "dubbelpipig" lysrörsarmatur men förstår att vanliga lysrör saknar vissa våglängder. Frågan är om man kan köpa bara lysrören och sätta dem i min armatur. Jag har sett annonser om speciallampor men det är ju hela kittet så att säga och svindyrt...


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 02-02-2003, 14:05
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          köp bara lysrören, men inte på konsum!
          Gå till en "lampaffär"


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 04-05-2024, 18:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon