Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ve och fasa, Snömögel i gräset
          fruberglund
          Inlägg 19-03-2005, 10:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Igår när jag gick en runda i trädgården såg jag att vi fått snömögel på en nysådd del av gräsmattan. Där stod tidigare en buske som jag flyttade förra året och sådde gräs istället.

          Hur gör jag för att bli av med det och kan det sprida sig till det gamla gräset?

          Ska jag göra något åt det direkt eller vänta tills all snö smält bort och tjälen gått ur marken?


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera
          Airamya
          Inlägg 19-03-2005, 11:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem sedan:
          30-06-2004
          Medlem nr: 3 968



          Ja se nu blev jag nyfiken... Vad i hela friden är snömögel för nåt??? blink.gif

          Vänligen / Airamya-som-i-vanlig-ordning-inte-fattar-nånting smile.gif


          --------------------


          "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla
           
          Citera
          Boxer
          Inlägg 19-03-2005, 12:06
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem sedan:
          09-07-2004
          Medlem nr: 4 038



          snömögel

          hela artikeln


          --------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 19-03-2005, 22:24
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          Kratta bort möglet så fort som möjligt...så gjorde vi och det växte sedan nytt gräs.

          Yngsta barnet sov dagligen ute på balkongen... massor av snömögel hade vi då... kontentan blev att hon plötsligt blev mögelallergiker och det blev ilfart till sjukhuset då hon fick svåra astmaanfall.
          Vad vi inte visste då, men vet nu...är att man inte ska ha barn födda första halvåret...sovandes ute när pollensäsong startar och inte heller om man har mycket snömögel.... då är det tydligen bäddat för allehanda allergier och astma. sad.gif
           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 22-03-2005, 16:05
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Hittade ännu mer snömögel fast nu på gammal gräsmatta.

          De säger ju att man inte ska ha snö på gräset men det är ju lätt när det är vinter wacko.gif Kan ju inte stå och skotta bort snön på hela gräsmattan heller.

          Finns det något medel man kan ha på? Kan det sprida sig till andra växter? Hjälper det att gödsla och kalka osv.?


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera
          kristerh
          Inlägg 22-03-2005, 17:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem sedan:
          01-04-2004
          Medlem nr: 3 128



          Gör som felix matte säger; kratta bort, det har jag oxså gjort och det kommer nytt gräs som vanligt.
          krister


          --------------------
          kristerh zon 2-3
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 22-03-2005, 17:18
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Här har vi snömögel varje år när snön har smält bort. Snömöglet försvinner så småningom när man har vår-krattat och gräset börjar växa till sig.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Agger
          Inlägg 22-03-2005, 18:14
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem sedan:
          15-02-2005
          Medlem nr: 5 014



          CITAT (fruberglund @ 22-03-2005, 16:05)
          Hittade ännu mer snömögel fast nu på gammal gräsmatta.

          De säger ju att man inte ska ha snö på gräset men det är ju lätt när det är vinter wacko.gif Kan ju inte stå och skotta bort snön på hela gräsmattan heller.

          Finns det något medel man kan ha på? Kan det sprida sig till andra växter? Hjälper det att gödsla och kalka osv.?

          Snö SKA man ha på gräset, annars finns risk för frysbränna. DÅ blir det gula, fula, döda fläckar på gräsmattan. Snön isolerar. Man ska ALDRIG skotta en gräsmatta på vintern, särskilt inte om graderna kryper neråt mot -20, -30.
          Visst tål gräset lite minusgrader, men inte hur många som helst, oisolerat.

          Snömögel river vi bort med uppsamlaren till sittklipparn...eller rättare sagt gubben. Själv sitter jag inne med stängda dörrar o fönster, blir DÖSJUK av snömögel, och vi får massor av skiten...hela gräsmattan sad.gif men den verkar inte fara illa av det.


          --------------------
          Det jag inte gör idag, vill jag kanske inte göra imorgon heller.
           
          Citera
          lotta_
          Inlägg 22-03-2005, 19:05
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 295
          Medlem sedan:
          10-07-2004
          Medlem nr: 4 048



          CITAT (Felix matte @ 19-03-2005, 22:24)
          Kratta bort möglet så fort som möjligt...så gjorde vi och det växte sedan nytt gräs.

          Yngsta barnet sov dagligen ute på balkongen... massor av snömögel hade vi då... kontentan blev att hon plötsligt blev mögelallergiker och det blev ilfart till sjukhuset då hon fick svåra  astmaanfall.
          Vad vi inte visste då, men vet nu...är att  man inte ska ha barn födda första halvåret...sovandes ute när pollensäsong startar och inte heller om man har mycket snömögel.... då är det tydligen bäddat för allehanda allergier och astma. sad.gif

          Har nästan samma erfarenhet med allergi som Agneta. När min förstfödde son var i 3-års åldern var vi ute och krattade på våren, han var självklart med och hjälpte till. Senare på kvällen var vi tvugna att åka akut till lasarettet pga att han fick ett astmaanfall. Så till alla er som har småbarn vill jag bara säga: var försiktiga, låt inte barnen vara mitt i det ibland osynliga dammet som blir när man krattar.


          --------------------
          lotta_zon 5

          Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten.
           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 22-03-2005, 20:20
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Då ska jag kratta. Hoppas man inte åker på allergi på det också eftersom man är allergisk mot annat (djur, starka dofter m.m.) Kanske ska skicka ut mannen istället biggrin.gif biggrin.gif


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 18:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon