Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Snälla hjälp, avdelare mellan gräs och trädgårdsland
          månkan
          Inlägg 06-07-2005, 09:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          12-04-2005
          Medlem nr: 5 391



          Hej, såg på tv att de använde en ganska styv slät plast som avgränsare.
          Fördelen var att den var ganska osynlig samt böjlig om man vill ha rundade hörn. Någon som vet vad det är. Är det standard eller måste man gå till byggvaruhuset?? hälsn. Månkan
           
          Citera
          AnnaÖrebro
          Inlägg 06-07-2005, 10:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          02-06-2005
          Medlem nr: 5 919



          Jag har använt bläckplåt runt mina rabatter och land. Smidigt att sätta dit och lätt att börja till runt hörnen. Den sticker bara upp ca 5cm och sitter ca20cm ned. Detta har sparat mig många timmars rensning. Be om att få en "klämd" kant så det inte finns någon risk för att man skär sig.
           
          Citera
          månkan
          Inlägg 06-07-2005, 10:48
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          12-04-2005
          Medlem nr: 5 391



          Tack för tipset. Är det dyrt??
           
          Citera
          Näcken
          Inlägg 06-07-2005, 12:40
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem sedan:
          29-09-2003
          Medlem nr: 2 375



          Två tips:

          Lägg grundplast (sånt man har utmed källargrunder) den är svart och kostar c:a 500 kr för 2x10 m. Sen är det bara att skära/såga i lämplig bredd. Den är formlig och syns mindre och är billigare än den gröna som säljs på trädgårdsavdelningen. Vi har lagt ned den som skärm mot grannens syrener.

          Lägg plattor, vi har lagt likadana som i övriga trädgården (byasten) i en rad. Denna ligger i samma nivå som gräsmattan, det gär att man inte behöver kantklippa utan kör med gräsklipparen på. Sen behöver vi kantskära ett par gånger per säsong och rensa lite i mellan. Den sorten vi valde kostade c:a 25 kr/m.


          --------------------
          Bor med härlig villaträdgård i Skåne zon 1
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 07-07-2005, 09:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Den förre ägaren av mitt hus hade satt ner sådan där grön avdelare. Mig passar det dessvärre mycket illa pga att jag ofta går barota på tomten.

          Det gör rejält ont att kliva på kanten och eftersom den inte syns... sad.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          uno
          Inlägg 07-07-2005, 13:48
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 256



          Jag har lagt färgad betongsten ca 10x20 cm mellan gräs och odlingsyta. Bra att köra gräsklipparhjulen på stenraden.


          --------------------
          unozon1-2
           
          Citera
          AnnaÖrebro
          Inlägg 07-07-2005, 14:29
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          02-06-2005
          Medlem nr: 5 919



          Angående plåten vet jag inte riktigt vad det kostar. Sambon är plåtslagare...så det det blev gratis....
           
          Citera
          MrNorth
          Inlägg 08-07-2005, 07:14
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem sedan:
          18-02-2004
          Medlem nr: 2 831



          Är inte plast eller plåt eller dylikt ruskigt fult?

          Nåt som jag använder och som är fint är pålar 4-5 cm i diameter. Såga dem ca 2 dm långa och slår sedan ner dem i olika höjd runt området. Då blir det som de där färdiga kanterna man kan köpa., fast mycket snyggare.


          /Henrik
           
          Citera
          AnnaÖrebro
          Inlägg 11-07-2005, 10:46
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          02-06-2005
          Medlem nr: 5 919



          Det är inte så fult. De sticker bara upp 4-5 cm och nu döljs det med blommor som hänger lite över kanten.
          Det synns inte och man tänker inte att de är där. Bara att det är mindre att göra rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif

          När man har pålar så kryper det in emellan samt i "inbuckningarna" kommer man inte åt med klipparen så bra. Men om kanten ska synas så kan man nog säga att pålar är lite snyggare.... smile.gif
           
          Citera
          Tropeden
          Inlägg 11-07-2005, 17:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 188
          Medlem sedan:
          22-06-2005
          Medlem nr: 6 050



          Nu är det ju ruskigt modernt med plåt i trädgården. Det ska helst rosta också så att man får den "rätta röda tonen"... Faktiskt är det snyggt också tycker jag.


          --------------------
          Argumentera aldrig med idioter, de drar ner dig till sin nivå och vinner där på erfarenhet!
           
          Citera
          tullmejs
          Inlägg 11-07-2005, 17:38
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem sedan:
          12-06-2004
          Medlem nr: 3 834



          Jag har till all lycka "platon"-plast (sån med knoppar) över, och övervägar att - om det nånsin blir svalare - gräva ner några decimeter som kant, som ska gå bara till markytan. Sen stenar som kommer ur landet (kullerstenar är ett snällt ord) ovanpå, eller strax innanför eller utanför. Vill inte ha plast i dagen. En kombination med liggande betongplattor vore annars det bästa, med tanke på gräsklippning, som sagts.

          Min version av pallkrage kommer också att fodras med sådan plast. Bör vara perfekt - det blir luftigt vid trät, som kommer att leva längre, och ändå fukttätt så jorden inte torkar ut så lätt . (Men det är inte så jättebilligt ändå, och här är flexibiliteten ingen stor poäng - hade jag inte haft den hemma skulle jag kanske ha tagit korrugerat plasttak till detta.)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 04-05-2024, 09:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon