Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Alm som droppar
          Fuchsia
          Inlägg 02-05-2003, 17:01
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          02-05-2003
          Medlem nr: 1 305



          Våra grannar har en stor alm på tomtgränsen som hänger över en bra bit in på vår tomt. Eftersom vi har bilen just under trädet så upplever vi problem. Problemet består i att almen droppar oerhörda mängder små små droppar med vattenliknande kletig vätska. Grannen vill inte ta ner almen utan hävdar att det är getingar som orsakar droppet d.v.s. att det är getingarnas avföring som droppar.

          Jag håller det resonemanget för osannolikt och hävdar att det är almen som droppar. Finns det någon som vet hur det kan hänga ihop. Droppar det från almar? Tilläggas kan att mängden dropp varierar mellan åren.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-05-2003, 17:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Med största sannolikhet är det bladlusdagg, dvs bladlöss som gör sig av med överflödigt socker. Problemet går väl bara att lösa på 2 sätt. Ta bort grenarna som hänger över bilen eller bygg ett tak över bilen som grannen får bekosta. Möjligen ett tredje alternativ är att grannen tar ner hela trädet. Att få bort bladlössen är omöjligt. Observera att du har rätt att ta bort grenar som hänger ut över din tomt. Det är det som jag alltid har hävdat, stora träd på villatomter är oftast en källa till förtret.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 04-05-2003, 17:55
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Den söta vätska som kan droppa från träd (inte bara Almar utan också andra trädslag) brukar kallas honungsdagg. Det brukar inte inträffa varje år här i Sverige, det beror på hur mycket löss det finns, vilket i sin tur beror på vädret. Men jag ser inget realistiskt sätt att få trädet att sluta med det, det hjälper knappast att försöka spola av grenarna.
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 04-05-2003, 22:13
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          "Grannen vill inte ta ner almen"

          Här i Göteborg fick vi häromåret röd sand från Afrika på våra bilar!!
          Jag tror inte man kan eliminera alla 'obehagligeter'...
          Själv började jag gillar grannes stora fula sälg efter jag skaffat bin. wub.gif


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Anders zon III
          Inlägg 05-05-2003, 13:52
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 15



          Hehee! Hannele, honungsdagg faller ju nästan varje dag under sommaren, mer eller mindre... Sandstormssand LITE mer sällan! Men jag minns faktiskt en gång då vi också fick det i Stockholm - blandat i snöfall, efter en storm i Afrika, det var i slutet av 60-talet, det var väldigt överraskande!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-05-2003, 23:55
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ja, droppet kommer från bladlössens socker, och det varierar årligen hur mycket det är. Jag håller med Åke om förslag till möjliga alternativ för att lösa problemet.

          Däremot är detta klart personligt känslofärgat:
          CITAT
          Det är det som jag alltid har hävdat, stora träd på villatomter är oftast en källa till förtret.


          De flesta stora träd i villaområden skapar inte problem utan är en stor tillgång och glädje för såväl människors boendemiljö som den för andra växter och djur.

          Jag har i år besökt alltför många villaområden där man kapat alla stora träd enligt Åkes modell och nu får marksättningar, vattensjuka källare, ökentorka och utarmning av markerna och på gräsplanerna, blåshål till trädgårdar, svårigheter att få nyplanterade träd att vilja etablera sig mm.


          --------------------
           
          Citera
          Nette
          Inlägg 06-05-2003, 18:28
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          11-01-2003
          Medlem nr: 562



          Gossen Ruda skrev: Observera att du har rätt att ta bort grenar som hänger ut över din tomt.

          Man har inte alls rätt rent juridiskt att ta bort grenar som hänger in över sin tomt utan att först fråga grannen som äger trädet eller busken. Han ska först få möjlighet att ta bort grenarna själv.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-05-2003, 19:44
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jodå Nette, visst skall man fråga grannen först. Fast av ursprungsinlägget får jag intrycket att grannen är ovillig till detta. Men hur det ställer sig rent juridiskt om man tar grenar utan att fråga vet jag inte.

          Jaha Cilla, skall vi ta en träddebatt igen? Jag har faktiskt inte lust, det finns så mycket roligare att göra. Jag nöjer mig med att skriva att visst finns det tillfällen där nedtagning av träd kan orsaka försämringar. Om man letar ordentligt. Men i dom allra flesta fall uppnås en förbättring. Mer sol och ljus, mindre olycksrisk, bättre miljö över huvud taget. Fördelar och nackdelar skall noga värderas innan fällning. Eller innan plantering. Problemen med träd växer ungefär med kvadraten på storleken.

          Beträffande namnet på sockerdroppet föredrar jag att kalla det för bladlusdagg eftersom det inte har något med honung att göra. Båda innehåller visserligen socker men framställningen är olika. Honung tillverkas av bin bl.a. genom spjälkning av nektar. Det som bladlössen producerar är närmast skit, sockeröverskott som dom gör sig av med. Honungsdagg är missvisande tycker jag.

          Ibland kan det vara så mycket bladlusskit under Göteborgsgatornas lindar att gatubeläggningen är svart och det klibbar när man går.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 07-05-2003, 05:47
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2003, 20:44)
          Jodå Nette, visst skall man fråga grannen först. Fast av ursprungsinlägget får jag intrycket att grannen är ovillig till detta. Men hur det ställer sig rent juridiskt om man tar grenar utan att fråga vet jag inte.

          Jaha Cilla, skall vi ta en träddebatt igen? Jag har faktiskt inte lust, det finns så mycket roligare att göra. Jag nöjer mig med att skriva att visst finns det tillfällen där nedtagning av träd kan orsaka försämringar. Om man letar ordentligt. Men i dom allra flesta fall uppnås en förbättring. Mer sol och ljus, mindre olycksrisk, bättre miljö över huvud taget. Fördelar och nackdelar skall noga värderas innan fällning. Eller innan plantering. Problemen med träd växer ungefär med kvadraten på storleken.

          Beträffande namnet på sockerdroppet föredrar jag att kalla det för bladlusdagg eftersom det inte har något med honung att göra. Båda innehåller visserligen socker men framställningen är olika. Honung tillverkas av bin bl.a. genom spjälkning av nektar. Det som bladlössen producerar är närmast skit, sockeröverskott som dom gör sig av med. Honungsdagg är missvisande tycker jag.

          Ibland kan det vara så mycket bladlusskit under Göteborgsgatornas lindar att gatubeläggningen är svart och det klibbar när man går.

          Ordet honungsdagg behöver ju inte antyda att det skulle vara honung! Utan att steklar använder den söta vätskan till att tillverka honung, och det gör de. Förövrigt så förkommer ju det på många andra ställen i världen . I Nya Zealand utnyttjars honungsdaggen som mat för papegojor, men efter att det europeiska honungsbiet förts dit och förvildats så konkurerar de nu med de inhemska papegojorna .

          http://www.algonet.se/~risveden/abif/binar...daggcement.html
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-05-2003, 17:32
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Ordbetydelser kan man diskutera hur länge som helst. För mig och dom allra flesta är honung det som bin producerar, inte bladlusskit. Fö är det bara bin och möjligen humlor bland steklarna som tillverkar honung. Är det inte införda getingar som konkurrerar bort papegojorna i Nya Zeeland?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-05-2003, 12:52
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Håller med om att benämningen honungsdagg kan förvilla, men det är samtidigt den som oftast används.

          Och Åke, jag tror varken du eller jag behöver leta särskilt länge efter träd som odebatterat skapar nytta och glädje för såväl ägare som omgivning. Utan stora träd i såväl städer som villasamhällen får vi problem som är klart värre än de vi måste brottas med när vi lever med träden.



          --------------------
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-05-2003, 19:35
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Big is beautiful, som det heter over there. Visst, har man plats så. Inte ens en tornado skulle kunna lyckas fälla det trädet på huset. Men tycker du att det avbildade trädet skulle platsa i en radhusträdgård på 100 kvm? Var sak har sin plats.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-05-2003, 21:23
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag tror inte jag sett ett stort träd i en så liten trädgård som du föreslår Åke. Men visst skulle det gå med en smal pelarpoppel för den som ville... tongue.gif

          För så små trädgårdar rekommenderar jag aldrig stora träd. Och inte heller att man planterar fruktträd som man gör nu, dvs de stora äppel- och päronträden. Vill man ha små träd ska man plantera sådana, inte försöka göra de stora träden små.

          Var sak har sin plats, håller jag verkligen med dig om! Det är i stora villaträdgårdar, på torparställen, i skogar och i vida stadsmiljöer som stora träd behövs och har sin plats. tongue.gif


          --------------------
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-05-2003, 07:25
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jamen då är vi överrens! Vad bråkar vi för. Hur djupt skall en stridsyxa grävas ner?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 09-05-2003, 09:19
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag bråkar inte, jag debatterar liksom du. Stridsyxor trodde jag kom fram när argumenten var slut...

          Ha en skön vår och njut av våra största växter när de nu spricker ut i full skrud!



          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 04-05-2024, 22:07
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon