Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Flytt av plommonträd, Hur gör jag?
          Katarina H
          Inlägg 21-04-2003, 18:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 119



          Hej!

          Tänkte när orken infinner sig att flytta mitt plommonträd (ett Czar). Jag har haft det i tre år så det är väl ett par år äldre än så.

          Vad behöver jag veta och göra? När kan flytt ske, hur stor grop, hur mycket beskära trädet osv?

          Jag har dessutom precis ympat trädet - bör jag ta ngn speciell hänsyn till detta?

          Hälsn. Katarina


          --------------------
          Katarina
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 21-04-2003, 19:36
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Katarina,

          Allra säkrast är att på sensommaren skära ned ett spadtag runt trädet i en cirkel så stor som du sedan kan flytta. Om du slipar spaden först blir det skarpa bra snitt i rötterna, som då bildar finrötter utifrån dessa, närmare trädet. Sedan flyttar du det på våren och ser till att hålla vattnat torra perioder.

          Näst säkrast är att flytta trädet på sensommaren/tidiga hösten. Vattna på våren och sommaren vid torka.

          Minst säkert är att flytta det nu, även om det kan gå det med. Flytta så stor jordklump du klarar. Vattna rejält en gång i veckan under sommaren.

          I all trädflytt gäller i första hand att renskära rötterna man gräver upp, inte kronan med bladverken. Flisiga rötter ger rotröta precis som flisigt och felaktigt beskurna grenar ger grenröta.

          Det är finrötterna, de små trådiga rötterna, man ska försöka behålla. De grova som går långt från stammen är inte lika viktiga. trädet måste bilda nya grövre förankringsrötter för att kunna stå stabilt, men det behöver finrötterna med deras näringsupptagning hela tiden.

          Man kan gräva brett och djupt och frilägga rötterna med fingrarna och små räfsor för att slippa flytta tung jordklump. När man frilagt eller grävt upp en större yta kan man försiktigt lägga trädet ned på en pressenning och flytta upp rotklumpen på denna så att man kan dra en större rotmängd. Drar man kan man flytta mer än när man lyfter.

          Medan man gräver loss och frilägger finrötter bär man vattna. När man tar paus lägger man våta jutesäckar, lakan eller annat tyg över rötterna. Finrötter klarar sig inte många minuter i torra luften.

          Lyfter man i ett träd med rötter måste man hålla en hand eller fler under roten.

          Alla träd som flyttas behöver kraftigt stöd i början. Sätt ned pålar i gropen innan du fyller med jord.

          Ett yngre träd som flyttas behöver oftast inte beskäras i kronan alls. Det behöver bladen för att få energi till rotetabering. Det är kraftig bevattning som behövs. Just när trädet flyttas behöver den nya jorden man ställer trädet i vara lervällingsvåt. I princip rinnande alltså. Jordpartiklarna ska lägga sig emellan alla små finrötter och få kontakt med dessa.

          Den nya gropen bör vara väl tilltagen, särskilt i bredd. Trädet ska lätt kunna bilda nya finrötter utan att stånga sig fram. Gräv minst så brett som luftkronans grenar sträcker sig.

          Djupet kan vara 50 cm eller mer. Viktigt är att stampa jorden i botten innan man ställer dit trädet. Annars sjunker jorden samman vid den kraftiga bevattningen, och trädet kommer att stå för lågt. Särskilt fruktträd ogillar detta.

          Ymparna kräver ingen särskild åtgärd, utöver att det kan vara svårt att flytta ett träd utan att stöta till dem. Om du väljer mellan att skada en ymp eller en rot - välj att skydda roten. Ympa om kan du göra i ett friskt träd, men trädet blir aldrig friskt om det har alltför mycket störda rötter.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 18:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon