Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skogslönn flytt
          MrNorth
          Inlägg 05-08-2005, 19:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem sedan:
          18-02-2004
          Medlem nr: 2 831



          Jag flyttade idag en skogslönn som var ca 2m hög. Den hade väldigt ytliga rötter och jag fick med dem allesammans. På den nya platsen grävde jag en stor grop som jag fyllde med matjord och mull. Därefter rikligt med vatten. Frågan är, hur gör jag för att den skall ta dig på det nya stället? Förutom att vattna, finns det några tips?? Det vore jättetråkigt om den skulle dö sad.gif

          /Henrik
           
          Citera
          ejjan
          Inlägg 06-08-2005, 17:46
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem sedan:
          22-07-2004
          Medlem nr: 4 123



          Flyttade en jättestor klätterhortensia till en annan del av trädgården och det ser faktiskt ut som det har lyckats (var ca 3 veckor sean nu).

          Vi skyddade mot den heta solen med ett jätteparasoll, den första veckan. Det var ett fasligt flyttande av detta parasoll biggrin.gif Vattna, vattna vattna (har börjat förstå att man ska vattna mer än vad man tror... )

          Lycka till!


          --------------------
          Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 07-08-2005, 09:44
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (ejjan @ 06-08-2005, 18:46)
          Vi skyddade mot den heta solen med ett jätteparasoll, den första veckan.

          Mycket bra idé att skugga vid nyplantering.
          Jag har förlorat ett par växter vid +30° värmebölja, när jag började skugga för sent.


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          MrNorth
          Inlägg 07-08-2005, 10:30
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem sedan:
          18-02-2004
          Medlem nr: 2 831



          Okej! Ska vattna, men är rädd att man dränker trädets rötter så de börjar ruttna, dräneringen är inte direkt den bästa....

          /Henrik
           
          Citera
          Berit
          Inlägg 07-08-2005, 11:15
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 863
          Medlem sedan:
          09-11-2002
          Medlem nr: 305



          Ursäkta att jag halkar in på den här tråden.
          Vi skall också plantera en skogslönn.

          På stället där det är tänkt att den skall stå har det varit en gammal svart vinbärsbuske som har blivit sjuk.

          Hur går det tror ni, vad skall jag tänka på?

          unsure.gif


          --------------------


           
          Citera
          ejjan
          Inlägg 07-08-2005, 12:05
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem sedan:
          22-07-2004
          Medlem nr: 4 123



          Nån som är mer kunnig får svara om jag har rätt eller fel...

          Svartvinbär brukar ju ha mjöldagg (om det är det som är felet på din) och är det inte så att även lönnar kan få mjöldagg...? Isåfall kanske det sprider sig till trädet. Nån som vet mer säkert unsure.gif


          --------------------
          Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-08-2005, 12:08
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det finns inte det minsta risk att vinbärsmjöldagg sprider sig till en lönn, det är olika arter mjöldagg som går på dessa, så vinbärmjöldaggen håller sig bara till vinbäret och lönnmjöldagg håller sig bara till lönn. Inga av de sjukdomar jag känner till på vinbär riskerar att smitta en lönn som sätts på platsen där den sjuka vinbärsbusken stått.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Berit
          Inlägg 07-08-2005, 12:15
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 863
          Medlem sedan:
          09-11-2002
          Medlem nr: 305



          Tack för era svar.

          Hursomhelst var det försent, för vår hustomte hade redan satt ner den ohmy.gif och jag tror han blir ganska sur om jag ber honom flytta den sad.gif

          Det låter bra det där som du skriver Åsa smile.gif


          --------------------


           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 07-08-2005, 14:40
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          För att få flyttad eller nyplanterad lönn att klara sig:

          Bred växtbädd, behöver inte vara exakt rund och inte djupare än lite djupare än ett spadtag. Ju bredare man gräver desto mer hjälper man trädet när det sträcker ut och utvecklar nya rötter. Strax under trädet gräver man lite djupare och stampar till så att trädet inte så småningom hamnar för djupt när jorden sjunker.

          Krukodlat träd: Veckla ut rötter, och klipp upp med skarp sekatör de som snurrar sig. Flyttat: Renskär skadade rotdelar med skarp sekatör så att snitten i rötterna blir skarpt (rotröta minskas så). Om rötterna är långa, klipp in några av dem så bildas finrötter (=näringsupptagande) närmare stammen.

          Använd befintlig jord från stället och mullförbättra med kompost, grov sand, grus eller vad jorden behöver. Lönn vill ha kalkfattig, humusrik jord. Byt inte ut befintlig jord helt, inga träd vill stå i endbart mull och det man köper är inte jord, det är torvblandningar. Bra som jordförbättring, men det är inte en komplett jord.

          Stöd för rötterna, dvs påle/pålar som sätts ned i växtbädden innan jorden fylls på eller bankas ned rejält efter plantering. Banden från trädet ska sitta strax under halva stamhöjden från nedre krongrenarna räknat. Trädet ska vaja men inte rötterna. Banden runt stammen ska inte strypa eller skava och pålarna sättas på ordentligt avstånd så att de inte nuddar stam eller grenar.

          Bevattning, helst med stril och regnvatten. Har man inte detta, efterlikna så mycket som möjligt genom att med vattenslangsstrilen låta strila länge med finkornigt strilvatten så att vattnet värms upp när det sjunker ned i marken. Gödsla inte förrän efter en eller två växtsäsonger.

          Täck området ovan rötterna med löv eller växtdelar till hösten. Mylla ned detta material på våren.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 04-05-2024, 03:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon