Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > orolig för planterat träd
          MrNorth
          Inlägg 22-04-2005, 07:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem sedan:
          18-02-2004
          Medlem nr: 2 831



          Jag köpte en japansk lönn (grön) förra helgen. Den var väldigt utvecklad, bladen var ca 4 cm långa och det tyder nog på att den kom ifrån varmare klimat, då min andra lönn som jag planterade förra året knappt har några nya skott.

          Saken är den att nu när den har stått i ca en vecka (jorden består av 50/50 med mineralgödsel och torvmull med god dränering i botten) så börjar bladen skrumpna ihop. Är det kylan? Jag bor i zon 1 men vi har haft minusgrader de senaste dagarna på natten.

          Eller har jag valt fel jord? För visst är lönnar surhetsälskande träd som inte gillar tunga lerjordar?

          Vill inte att de fina bladen ska trilla väck ju! wub.gif

          MVH
          henrik
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 22-04-2005, 07:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det är säkert kylan och/elelr den starka solen. Bygg liten ställning med pinnar, täck med fiberduk och se till att den inte torkar ut om det är torrt i markerna så orkar den säkert komma igen med nya knoppar. Händer inget under denna växtsäsong kan det vara problem med rötterna, rotsnurr, och då kan du lämna tillbaka plantan.

          Jag minns det som att i alla japanska lönnar utan undantag vill ha sur och humusrik jord.


          --------------------
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 22-04-2005, 11:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          Tror som Cilla. Troligtvis en kombination av litet rotsystem, stark sol, kyla, lite vatten. Det är mycket viktigt att du stöder plantan med vatten så att jorden kring rotsystemet inte torkar.

          Tunga lerjordar behöver per automatik inte betyda att det är dåligt för japanska lönnar, utan det är snarare god dränering, lågt pH-tal och mängden organiskt material i jorden som är viktigast.


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera
          MrNorth
          Inlägg 24-04-2005, 19:01
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem sedan:
          18-02-2004
          Medlem nr: 2 831



          Idag var jag på besök hos samma plantskola som jag köpte lönnen, och ALLA deras nyinkomna lönnar (de med utvecklade blad) hade ihopkrupna blad. Och där vattnar de flera gånger om dagen... så jag tror att det är kylan som ställer till det sad.gif Min lönn står iofs ganska soligt, men gröna fliklönnar ska tydligen klara det.

          MVH
          Henrik
           
          Citera
          MrNorth
          Inlägg 25-04-2005, 13:21
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem sedan:
          18-02-2004
          Medlem nr: 2 831



          En fråga till, vad är de idealiska förhållandena för en röd flikbladig japansk lönn? Skuggigt, lä, sur jord?

          MVH
          Henrik
           
          Citera
          nypan
          Inlägg 26-04-2005, 08:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem sedan:
          29-04-2004
          Medlem nr: 3 450



          Intressant, Big Gardener, det du skriver;

          "Tunga lerjordar behöver per automatik inte betyda att det är dåligt för japanska lönnar, utan det är snarare god dränering, lågt pH-tal och mängden organiskt material i jorden som är viktigast."

          men hur gör man i praktiken för att åtstadkomma god dränering, lågt PH-tal mm när utgångspunkten är tung och kompakt lerjord; trodde t ex att tunga lerjordar per automatik oftast har ett ganska så högt PH-värde?

          Jag försökte bygga upp en boplats för ett hjulträd (trochodendron aralioides) men det blev ju inget bra; dels togs bladen på det nyplanterade trädet av den starka vårsolen/kylan ( i fjol) dels skrumpnade resterande blad till ngt halvuppätet/malätet utseende med bruna små fläckar...svamp trodde grannen. Å andra sidan trodde han också att denna vintergröna träd skulle varit en rhorodendron;-)

          Jag gav upp. Numera står hjulträdet i skogen. Jag kanske gav upp för tidigt/nypan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 26-04-2005, 12:07
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Dränering i lerjord eller annan vattenhållande jord kan man åstadkomma dels genom att
          1. gräva djupare och lägga dräneringsgrus i växtbädden och samtidigt
          2. gräva brett så att inte vatten står i ens lilla djupa "hål"
          3. gräva ett smalt dike från växtbädden svagt sluttande bort från trädet. Diket fyller man med sten och ett topplager med befintlig jord eller marksvål. Tror man att platsen egentligen är alldeles för odränerad för växten lägger man en fiberduk över dikesstenarna innan man lägger på markskiktet som däljer alltihop.
          4. Istället för dike kan man naturlitgvis lägga dräneringsrör, men de är inte lika kul att jobba med och dessutom får man ofta massor av sten över när man gräver breda växtbäddar i lerjordar.
          5. Som sista åtgärd för att dränera för en växt är att plantera den på kulle.

          Att gräva breda växtbäddar löser en hel del problem, och man behöver inte gräva så djupt utanför det som är den bedintliga roten. 30-40 cm brukar räcka för att den planteringsgrop man grävt inte ska bli den lättillgängliga brunn som lerjorden villigt låter vattnet rinna ned till. Bred växtbädd ger större avdunstningsyta.

          Ph-värden brukar jag inte bry mig så särdeles mycket mer om än att försöka välja växter efter vad jag tror om jorden, och i övrigt blanda i mer eller mindre surt material i bädden. Mer eller mindre torv för det mesta.


          --------------------
           
          Citera
          MrNorth
          Inlägg 26-04-2005, 13:23
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem sedan:
          18-02-2004
          Medlem nr: 2 831



          är det nån nackdel att planteras i s.k mineralgödsel? Den har ett ph på ca 5.5... och verkar innehålla en hel del gödsel...

          MVH
          henrik
           
          Citera
          nypan
          Inlägg 26-04-2005, 15:21
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem sedan:
          29-04-2004
          Medlem nr: 3 450



          cilla, såsom du skriver har jag gjort, tom inklusive dränering (nergrävt med rör, grus, markduk och hela köret) samt upphöjd kulle etc. hörde mig för med en engelsman ang hjulträdet (han har själv ett jättesuperfint ex) och han visste inte heller annat än ´maybe too acid, or too windy´ så jag flyttade på rasket./nypan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 26-04-2005, 23:02
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Nypan, då gjorde du allt du kunde. Hoppas den trivs på nya stället!


          --------------------
           
          Citera
          MrNorth
          Inlägg 29-04-2005, 06:15
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem sedan:
          18-02-2004
          Medlem nr: 2 831



          Jag planterade försiktigt om trädet, jag misstänkte att rötterna var för högt upp. VI får hoppas att löven klarar sig, men jag är skeptisk. De ser väldigt skrumpnade ut... ändå vattnar jag varje dag.


          /henrik
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 09-05-2024, 00:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon