Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förb..nad och ledsen, Hararna har ätit på mina fruktträd
          Iza
          Inlägg 16-03-2005, 07:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem sedan:
          23-09-2003
          Medlem nr: 2 351



          Hej!
          Vad ska jag göra? Hararna har ätit på mina nya äppelträd. De har gnagt runt hela stammen och ett har de kapat grenarna så det ser ut som ett pelarträd. Går de att rädda eller är det bara att rycka upp och börja om? Jag har sett någonstans att man kan brygga över skador med bark.
          Är det någon som vet?


          --------------------
          zon3-4
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 16-03-2005, 08:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          Detta är ganska vanligt förekommande vid stränga vintrar då harar har lite att äta. Jag har sett det flera gånger på många olika landskapsväxter som slån, hagtorn, rönnbär m.m. och alltid har dessa växter kunnat läka denna skada.

          Även om skadan ser hemsk ut nu så gnager djuren sällan så djupt att de skadar det för trädet livsnödvändiga kambiet som ligger strax under barken. Det kan vara svårt att själv avgöra hur ytlig skadan är. Du kan täcka över skadan med svart plast från en vanlig sopsäck så att det inte torkar ut fullständigt. Kontrollera stammen under plasten emellanåt.

          Framför allt tycker jag du ska ha tålamod att låta trädet stå tills växtligheten i trädet kommer igång och du ser om skadan läker. Det är onödigt att göra något förhastat och skulle det vara så att trädet dör så har du inte ryckt upp det utan att veta om det klarade sig eller inte.

          Det du förmodligen har hört talas om är bryggympning, men det är ett svårt ingrepp som enbart en erfaren och ympskicklig person bör utföra annarts är risken att man tillfogar stammen mer skada än nytta.


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera
          Fjursen
          Inlägg 17-03-2005, 16:12
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          09-09-2004
          Medlem nr: 4 447



          Hej.
          Jag tror att den SVARTA plasten kan göra att vårsolens heta strålar ökar temperaturen på stammen för mycket, så att det blir uttorkat ändå. Täck plasten med säckväv, eller använd ljus plast.
          Kontakta gärna en kunnig ympare som kan hjälpa dig med bryggympen om det behövs. En person som är kunnig om träd, kan se om det är djupt eller ytligt gnagt. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med tips om ympare. Mer än Birger då förstås;-) (Hej förresten Birger! Rödstrump här!)

          / Fjursen
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 17-03-2005, 16:19
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          Hej, Rödstrump! Den svarta plasten (förutsatt att den sitter någorlunda tätt) är till för att det ska vara mörkt och därmed inte bildas några adventivknoppar. Att det blir varmt är inget direkt nackdel om fukten hålls kvar, men visst, vit plast kan med fördel användas också om stammen ligger i full sol. Det viktigaste är att fukten hålls kvar och då kan säckväv också vara ett alternativ.


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 18-03-2005, 14:46
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          När vi byggde vårt hus för fyra år sedan och skulle anlägga trädgården så hade vi ett hästjobb framför oss. En tomt på nästan 2000 kvm som hade varit åker tidigare. Vi var helt utarbetade och trots att vi visste att det fanns risk för att kaniner och harar skulle gnaga på stammarna på de nyplanterade träden så orkade vi helt enkelt inte göra något åt det. Fruktträd för över 1000 kronor blev gnagade .... Vi försökte med ympvax eller vad det heter men till ingen nytta.

          Vi fick köpa nya träd och den här gången satte vi gnagskydd på. Gråa plastspiraler som man trär runt stammen. Effektivt och bra och nu får vi ha träden ifred!


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 18-03-2005, 15:00
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          En fråga. Lät ni det gå en säsong efter skadan eller ryckte ni upp dem innan ni såg resultatet?

          Ympvax är inte bra till mycket och ska inte användas till annat än just ympning. Spiralskyddet i plast är bra i preventivt syfte.


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 18-03-2005, 15:09
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          Jag tror inte det var vanligt ympvax vi använde. Jag har glömt vad det hette men det stod på förpackningen att det skulle vara bra mot gnagskador. Vi väntade tills träden borde ha visat liv men det var förgäves. Det var rätt rejäla skador och det kan både ha varit harar och rådjur som varit framme. Vi bor i Skåne och trots att vintrarna här inte är så stränga så gnags det ändå. Nu när vi har haft snö liggande under en längre tid så ser man alla spår efter katter, fasaner och harar (och rådjur med men inte så ofta).

          Ja, spiralskyddet är i preventivt syfte och det verkar fungerar bra.


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Iza
          Inlägg 18-03-2005, 15:53
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem sedan:
          23-09-2003
          Medlem nr: 2 351



          Jag har också skydd på mina träd men vad jag inte räknade med var att det skulle bli 0,5m snö så odjuren kom åt träden längre upp.


          --------------------
          zon3-4
           
          Citera
          Fjursen
          Inlägg 18-03-2005, 16:21
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          09-09-2004
          Medlem nr: 4 447



          Harar är stora, speciellt den sydliga arten; fältharar, så när de sitter på bakbenen -vilket de säkert gärna gör vid smaskiga träd och buskar som har grenar högt upp, så når de säkert en halvmeter upp!
          Att ha plastskyddet runt stammen under snön räddar den från sorkgnag som man inte upptäcker förrän snön tinat! Sorkar och möss har ju faktiskt ett bra klimat i gångar under snön. De kan även gräva under mark när tjälen släppt, så rötterna kan under sorkår bli angripna.
          Att stampa till snön runt trädet så att den inte blir grävbar är ett bra och billigt tips.

          Men detta hjälper inte dig nu:-( Men kanske ett annat år. Hmm.. Jag undrar om vanlig vide skulle ha frestat hararna mer så att de låtit bli dina fruktträd? De kan ju komma igen, och att då ha annat att bjuda på som inte är så "skalit" vore inte så dumt!
          /Fjursen
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 18-03-2005, 16:52
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag har erfarenhet av att sorkar gör större skada på träd än harar som visserligen också kan skada dem. Men vad som skadar mest är ofta lokalt.

          Att stampa snön runt rötterna hjälper en del mot sork, för det är rötter de gnager sönder i första hand. För en tid sedan var jag i södra Polen där man har enormt mycket sork (åkersork tror jag) och där satte trädgårdsägarna ölburkar i aluminium på pinnar runt träden i trädgården. Tydligen gillar inte sorkarna ljudet när de gräver och burkarna klingar. Å andra sidan gjorde inte vi det heller, för de vajar i vinden också...


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 05-05-2024, 14:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon