Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klippning av Gudaträd, Behöver akut svar!
          Piggeplopp
          Inlägg 18-02-2005, 13:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          04-03-2004
          Medlem nr: 2 925



          Hejsan!
          Jag har ett otroligt vackert Gudaträd på framsidan av huset(Norrläge i Malmö, zon 1). Tyvärr växer den numera in i både carport och fönster så något måste göras inför den kommande sommaren, innan dess bladverk kommer fram (vilka är ca 1 m långa). Jag har hört och sett att man klipper dessa träd hårt. Min tanke är att jag i helgen ska kapa av alla grenar intill stammen. Se gärna mitt fotoalbum (Vilket träd är detta?).
          Resultatet kommer att bli en stam med ca. 6-7 grova 40 cm långa och 25 cm tjocka grenstumpar som sticker ut.
          Mina frågor är då:
          Kan man klippa detta träd så hårt när det aldrig blivit klippt förr?
          Kommer det bara en massa rotskott om man gör på detta vis?
          Klarar trädet av att producera blad på dessa tjocka grenstumpar som blir kvar?

          Tacksam för stöd i detta svåra beslut är

          Pia
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 18-02-2005, 14:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          Du ska absolut inte göra denna beskärning som du skriver om. En sådan beskärning skulle förstöra trädet för all framtid, både utseendemässigt och friskhetsmässigt och du kan aldrig återställa formen igen. De grenstumpar du lämnar kommer att bli till ett femstjärnigt röthotell. Om tillväxten i trädet kommer igång igen kommer den troligtvis att bli explosionsartad eftersom trädet måste kompensera för alla grenar som gått förlorade. Om några år står du med samma problem igen fast med ett betydligt fulare träd. Troligtvis också med en massa rotskott.

          Om du ska genomföra en beskärning på detta träd måste du tänka långsiktigt. Många små ingrepp är lättare att genomföra än ett enda stort, och betydligt bättre för trädet. Jag förstår inte varför du har så brottom. Trädet kommer inte att förstöra något bara för att några grenar går emot väggar. Ta det lungt och gör inget förhastat.

          Gudaträd (Ailanthus altissima) är ett relativt ovanligt träd och det vore synd om detta förstördes. Det är aldrig lyckad med hård beskärning av något träd om vi inte pratar om genomtänkt och långsiktig lövtäcktshamling. Är du intresserad av professionell hjälp så skicka ett PM till mig, så kan jag troligtvis hjälp dig eftersom jag bor i Malmö.


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera
          Piggeplopp
          Inlägg 18-02-2005, 14:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          04-03-2004
          Medlem nr: 2 925



          Tack så mycket för svaret! Du har precis räddat ett vackert träd. Denna manöver kändes fel i hela mig men samtidigt fick jag spel på att det bara växer och växer. Jag läste att detta träd är ett typiskt parkträd och kan bli hur stort som helst. Jag ska inte göra något i helgen, bara titta och fundera. Jag kanske återkommer till dig efter helgen!

          Tack än en gång!

          MVH
          Pia
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 18-02-2005, 14:33
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          Det låter mycket bra. Det man måste komma ihåg när det gäller träd är att de förändras inte naturligt över en natt men man kan fördärva dem för all framtid på några minuter.

          Gudaträd kan bli mycket stora, men behöver inte bli det. Jag har sett flera exemplar som varierar mycket i storlek, både på höjden och på bredden. Klart är att trädet anpassar sina växtbetingelser till platsen det står på, men i norden kan det bli 15-20 meter högt. Jag förslår att du tittar på exemplaret som finns i Malmö folkets park. Precis bakom Moriskan finns ett praktexemplar som är väldigt brett och ganska högt. I Alnarpsparken finns ett exemplar precis nordväst om slottet som är väldigt högt och smalt.

          Du är välkommen att höra av dig till mig.


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera
          Dzad
          Inlägg 18-02-2005, 17:08
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem sedan:
          20-07-2004
          Medlem nr: 4 116



          Vad är ett Gudaträd för något?
          Var växer det vilt, hur härdigt är det osv.?


          --------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 18-02-2005, 18:16
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Mmmm Gudaträd, på engelska "Tree of heaven", på spanska Arbol el cielo, italienska Albero del paradiso, på latin Ailanthus altissima... Bara namnen - härliga! Detta träd är fascinerande att se om man bilar längs USAs ostkust, de finns i mängder och har mycket speciella sätt att "hålla bladen" som gör att de sticker ut formmässigt.


          Visst lägger man märke till det?

          Det var ett vackert exemplar du har (med reservation för att jag inte är bergsäker på att skilja gudaträd från rönnsumak förutom på hösten då sumakarna blir rödoranga). På bilderna ser det ut att ha valts och placerats med stor omsorg, och trots att det inte är gigantiskt växer det ju som ett riktigt vårdträd. Vårda det med omsorg och följ instinkten du hade samt Birgers råd!

          Jag slog upp några vanligtvis bra källor och fann detta:
          - kommer ursprungligen från Asien, Kina
          - togs till England 1751 av en fransk jesuitpräst, något senare till USAs östkust
          - honplantorna producerar mängder av frön (som skimrar i luften i mina ögon men som kan verka störande för andra)
          - blommorna ser ut så här http://tncweeds.ucdavis.edu/photos/ailal07.jpg
          - kan i princip bara växa i zon 1 i Sverige



          --------------------
           
          Citera
          Eva St
          Inlägg 19-02-2005, 00:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 58



          Påminner det alltså om en Rönnsumak?????


          --------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

          Mitt album
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 19-02-2005, 13:20
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          Jo, bladen påminner en hel del om rönnsumak, men gudaträdets blad har "öron" längs vid småbladens bladbas. Det har inte rönnsumaken vars blad dessutom är ludna. Du har också en mycket fin närbild på barken på ditt exemplar och den vitstrimmigheten är typisk för gudaträd.


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-02-2005, 17:43
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Här kan man lära sig, tack Birger! Vill passa på att fråga lite mer om rönnsumak och de olika sorter som finns.

          Rönnsumaken Rhus Typhina 'Dissecta' är ju lätt att skilja från gudaträdet, bladen har ingen likhet alls. Visst är det denna sort som inte sprider sig med rotskott?



          Jag antar att det är andra sorter av Rhus Typhina som är mer lik gudaträdet? Rhus Glabra kanske? Är det den som sprider sig så villigt med rotskott?



          Vilka av rönnsumakarna är det som säljs i Sverige egentligen? Minns att Kerstin zon 5-6 hade något inlägg om ett par sorter för en lång tid sedan.


          --------------------
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 21-02-2005, 08:37
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          Nja, det är en sanning med modifikation att 'Dissecta' inte sprider sig med rotskott. Helt klart är den inte lika benägen att skjuta rotskott som Rhus typhina, men i en väldigt rik och fuktig markmiljö med goda växtbetingelser skulle den också skjuta en hel del rotskott.

          Jag har aldrig sett någon 'Dissecta' i handeln och det enda sättet som jag kunde föröka den på var att använda de få rotskott som fanns på ett av exemplaren som min vän tillhandahöll. Och de rotskotten var lätträknade.

          Rhus glabra är jag lite osäker på hur den ser ut men är det inte den som har väldigt stora och lite mer glänsande blad? Likheten med gudaträd är bara rent allmän och är man osäker kan man alltid skilja dem på "öronen" vid bladbasen. Ett litet exemplar av gudaträd kan på håll vara ganska lik en tät och uppvuxen Rhus typhina. Det är denna som återfinns i många villaträdgårdar och som vanligtvis säljs i Sverige (varför??). Den är så förbannat lätt att föröka med rotskott att det knappt finns någon anledning att köpa den.


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 21-02-2005, 12:56
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Tack Birger. Den nedersta bilden i mitt förra inlägg skulle vara en Rhus Glabra. Här är kanske en säkrare källa http://www.cnr.vt.edu/dendro/dendrology/sy...bus/rglabra.htm.

          Den mes signifikanta skillnaden verkar vara, när jag slår upp dem, att glabran inte har lika håriga årsskott som typhinan har.

          Själv har jag satt Dissecta på två olika ställen i hopp om att de skulle bilda buskage av rotskott. Men de verkar vilja ta lång tid på sig och står antagligen båda för utsatt för att orka utvecklas bra alls. Nästa gång jag vill skapa rönnsumakssnår ska jag välja en av de andra!

          Jag har en känsla av att rönnsumak generellt inte är lika rotskottsbildande här i zon 3 som de är söderöver. Stöter nästan aldrig på någon här som haft problem med spridning.


          --------------------
           
          Citera
          Ronny
          Inlägg 21-02-2005, 21:36
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 69



          Din "känsla" Cilla, är helt rätt. I mellansverige är den betydligt mindre rotskottsbenägen än den är längre söderut och även norröver fast då handlar det om nytillväxt efter vinterskador.

          Om en rönnsumak i mellansverige börjar ge rotskott handlar det oftast om att den blivit för hårt beskuren eller av annan anledning känner sin existens hotad.
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 22-02-2005, 00:24
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Intressant att benägenheten att skjuta rotskott hos rönnsumak varierar mellan olika klimat. Här nere i Skåne tycker jag ofta att man ser mycket rotskott. Kanske är det så att den i kallare klimat inte orkar skjuta lika mycket rotskott utan måste satsa på tillväxt och överlevnad. I östra Kanada som jag besökte för några år sedan fanns mängder av rönnsumak vildväxande längs vägarna (mer eller mindre ett ogräs). Oftast bildade den fullständigt ogenomträngliga snår (som gigantiska slånbärssnår, fast utan taggar förstås) genom att skjuta rotskott. Efter att ha sett detta har jag ännu inte vågat släppa in någon rönnsumak i min trädgård trots att jag egentligen tycker att det är ett mycket vackert träd!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 23-02-2005, 00:38
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          ...och jag som ville bygga sumaksnår och hoppades på otaliga rotskott får tydligen vänta förgäves. Min egen stackars lilla sumak trivs inte alls och dör tillbaka mer än den lyckas växa. Måste komma ihåg att flytta den till ett ställe där den kan utvecklas bättre.

          Menar ni att den rotskottar sig i norr också?


          --------------------
           
          Citera
          nypan
          Inlägg 23-02-2005, 00:59
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem sedan:
          29-04-2004
          Medlem nr: 3 450



          cilla, undrar bara, varför skulle inte din sumak trivas alls, vad tror du det beror på? hur menar du att den dör tillbaka; vad händer?

          den ska ha torrt om fötterna, gärna sandblandat jord och så är det en soldyrkare, zon 2 (3). Att jag frågar beror på att dessa tillväxtbetingelser har jag till min flikbladiga dissecta, men inte har den varit supersnabb i starten, milt sagt, jag har tänkt att etableringen tar väl ett antal år. fast vet ej om tålamodet mitt räcker. kanske står den ändå fel, eller jordsammansättningen är fel eller gud vet vad.

          Hur länge har du haft dina, hur står de?

          big gardener, vad säger du om de bästa förutsättningarna för sumaken?



          nyfiken. /nypan
           
          Citera
          Ronny
          Inlägg 23-02-2005, 10:29
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 69



          Inte Big G men så mycket annorlunda än följande kan han rimligtvis inte svara: Lätta, näringsrika, genomsläppliga jordar i soliga något vindskyddade lägen.

          Rönnsumak kallades för övrigt förr för "hjorthornstak" med tanke på trädets likheten med hjortens krona och det påstås att hjortarna gärna försökte gömma sig genom att sticka upp sin krona i rönnsumaken.
           
          Citera
          Ronny
          Inlägg 23-02-2005, 10:40
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 69



          Anders, att du sett mycket av rönnsumaken i östra nordamerika är inte så konstigt. Den har sitt ursprug från ö. USA

          Sen vill jag också påstå att man i stor utsträckning kan undvika rotskottsutvecklingen genom att noga välja växtplats och helt avstå från beskärningar.
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 23-02-2005, 10:56
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          Rönnsumaken är först och främst en värmeälskande lignos som utvecklas bästa av mycket sol och vindskyddat läge, helt sant.

          I härkomstlandet nordamerika är dess naturliga ståndort solbelysta skogssluttningar och skogsbryn i områden med varm och fuktig luft. Sumaken är dock relativt anpassningsbar när det gäller jordförhållanden och jorden behöver alltså inte vara näringsrik, men det är klart ingen nackdel om jorden är näringsrik. Helt klart tycker den inte om att stå i blöt jord.

          En lämplig växtplats bör därför vara därefter och framför allt väldränerad. Det finns många rönnsumakar som står i medeltung (men ändå relativt väldränerad) lerjord i Skånska trädgårdar och klarar sig bra så länge de står i soligt läge. Tyvärr har många placeras alltför skuggit vilket ger sumaken ett ganska spretigt och glest växtsätt. Jag kan inte påstå att jag blir riktigt klok på rotskottsspridningen. I vissa lägen har jag sett sumakar står i väldigt gynsamma lägen och skjuter mängder med rotskott. I andra, mindre gynsamma lägen har jag sett samma sak, även om den övriga tillväxten är ganska blygsam.

          Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att rotskottsspridningen hos Rönnsumak beror mer på goda förhållanden än på dåliga. Vad tror ni?


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 23-02-2005, 12:17
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Jo jag vet att rönnsumak ursprungligen kommer från Nordamerika. Det finns ju ett flertal arter av sumak där. Om jag inte minns helt fel så förekom rönnsumak mest i områden med kalkberggrund i Kanada. Kanske är den gynnad av kalkrika jordar, åtminstone i kallare klimat? I vilket läge har du planterat din sumak Cilla? Vet du något om pH-värdet i jorden där?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 23-02-2005, 13:18
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Tack för engagemanget i min sumak!

          Min Dissecta står i zon 2-3, i sandblandad jord i sydvästvänd sluttning. Ganska torrt läge, jag vattnar vid torka. Att den inte utvecklas väl tror jag beror på att den inte har så mycket lä som den antagligen vill ha. Plantan var inte heller den starkaste individen från början, den hade stått i kruka för länge och jag fick klippa upp rotsnurr. (Jepp, jag borde inte tagit emot den.)

          Jag tror att de små spret som är kvar nu är på 6:e året, kanske 5:e. Varje vår har något dött tillbaka, vinter- eller vårvinterskador alltså. Antagligen kall vind på vintern. Sedan orkar den mycket sent utveckla de fantastiska bladen, och behåller dem hur länge som helst. Något år orkade grenverket växa ett par cm. De få men vackra rödoranga bladen faller på andra eller tredje snön, och ett par blad sitter kvar ända till första vinterstormen. Mycket sen avmognad alltså, om den nu hinner avmogna alls.

          OK, jag ska flytta den till mer vindstilla läge. Det ska bli slut på sumaksplågeriet här...


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 03-05-2024, 23:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon