Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilken häck är lämplig för oss?, Söker en häck som klarar sig i zon 8
          eldhroka
          Inlägg 28-09-2004, 16:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem sedan:
          28-09-2004
          Medlem nr: 4 546



          Jag och min sambo skulle vilja byta ut vår nuvarande häck mot någonting annat men eftersom varken han eller jag är så duktiga på det här med trädgård så skulle jag behöva lite tips..

          Jag skulle gärna vilja ha en Brudspireahäck men vet inte om det finns någon sort som klarar sig häruppe.. Efter vad jag har lyckats klura ut av att titta på zonkartor så ligger vi precis på gränsen till zon 8 så man får väl räkna att det är där vi bor...

          Ni får gärna ge tips på vilka sorter som alls klarar sig här, antar att urvalet kanske inte är så stort...

          Mvh Anna
           
          Citera
          Fenja
          Inlägg 28-09-2004, 16:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem sedan:
          27-02-2004
          Medlem nr: 2 892



          Hej och välkommen hit! Här är några buskar som är dokumenterat härdiga i zon 8, men ofta handlar det om läget också och det kan finnas flera olika zoner på samma tomt. Man kan sänka zonerna genom att till exempel använda väldränerade upphöjda odlingsbäddar. Sök på "zonknäckeri" här på forumet får du en del tips.

          SALIX LANATA ULLVIDE apr, gul, höjd 0,8-2 m, Zon I-VIII
          SPIRAEA CHAMAEDRYFOLIA KVASTSPIREA maj-jun, vit, höjd 1-1,5 m, Zon I-VIII

          Pimpinellros: Den fylldblommiga 'Plena' även kallad 'Finlands vita ros', liknar annars föregående utom att den har just fyllda blommor och sällan får nypon.
          Zon 8.
          Var. altaica, stor pimpinellros, är på alla sätt större och kraftigare än föregående och de likaså större nyponen är kastanjebruna. Zon 8.

          'Poppius' är en "finlandssvensk" ros som har ett mycket kraftigt växtsätt, upp till 3 m i södra Sverige. Den är frisk, skuggtålig och vacker. De nickande, skålformade, halvfyllda blommorna är härligt ljusrosa. Rosen är härdig, upp till zon 8, där den dock förblir lägre.

          Elaeagnus - commutata, silverbuske Silvergrå blad och frukter. Skjuter rotskott. Landskapsväxt vid sandiga kustomr. Salt-
          resistent. Anspråkslös. Zon I-VIII, höjd 2 - 3

          Rosa rugosa, vresros, även som häckväxt. Enkla stora rosenröda doftande blommor hela sommaren, stora nypon, rikligt med rotskott, massplanteringar, friväxande häckar, landskapsväxt. Växer i mager sandjord. Zon I-VIII, höjd 1,5 - 2
          -'Alba',
          vit vresros Enkla stora vita blommor hela sommaren, stora nypon, massplantering, binder sanddyner i kustbandet, sol. Zon I-VIII, höjd 1,5 - 2

          Mvh
          Fenja


          --------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 28-09-2004, 16:34
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (eldhroka @ 28-09-2004, 17:14)
          Jag och min sambo skulle vilja byta ut vår nuvarande häck

          Vad har ni nu då? Som är svårare...? Och klarar zon 8.


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          eldhroka
          Inlägg 28-09-2004, 19:17
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem sedan:
          28-09-2004
          Medlem nr: 4 546



          CITAT (Fenja @ 28-09-2004, 17:33)
          Hej och välkommen hit! Här är några buskar som är dokumenterat härdiga i zon 8, men ofta handlar det om läget också och det kan finnas flera olika zoner på samma tomt. Man kan sänka zonerna genom att till exempel använda väldränerade upphöjda odlingsbäddar. Sök på "zonknäckeri" här på forumet får du en del tips.

          Tackar så mycket både för välkomnande och tips biggrin.gif
           
          Citera
          eldhroka
          Inlägg 28-09-2004, 19:22
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem sedan:
          28-09-2004
          Medlem nr: 4 546



          CITAT (Hannele @ 28-09-2004, 17:34)
          Vad har ni nu då? Som är svårare...? Och klarar zon 8.

          Det var en bra fråga unsure.gif ...Jag vet inte.... Lite lik rönn men det är inte det... *skäms*... De som bodde här innan hade planterat den och nu har hälften av buskarna frusit ihjäl så häcken är något gles...
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 28-09-2004, 20:41
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Hej och välkommen hit Anna! Det kanske var Rönnspirea, den är härdig till zon 7.
          Mer förslag på zon 8-buskar: Cotoneaster lucidus - Häckoxbär, Lonicera tatarica - Rosentry, Lonicera alpigena - Alptry, Lonicera caerulea - Blåtry, Potentilla fruticosa - Ölandstok, Ribes alpinum - Måbär, Spiraea betulifolia - Björkspirea, Spiraea billiardii - Klasespirea.
          Spiraea cinerea 'Grefsheim' - Norsk brudspirea 'Grefsheim' klarar zon 7.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 29-09-2004, 00:04
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej och välkommen Anna!
          Du har fått bra tips här, och du får gärna berätta mer om vad som växer hos dig. Din växtzon är spännande!


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 03-05-2024, 00:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon