Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Flytta buskar, när är bästa tiden? + fråga om skogslönn
          Magdis
          Inlägg 11-08-2004, 15:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          Jag har tänkt flytta ett par buskar som jag inte vet vad det är för nåt, jag gissar på nån typ av Spirea. De står inklämda mellan stora pilbuskar där det är fuktigt och skuggigt dygnet runt och de trivs inte där givetvis. Är det bäst att flytta dem på våren eller kan jag göra det på hösten? Egentligen skulle jag inte gråta ihjäl mig om de inte klarade flytten så det kanske inte spelar nån roll, men jag hade också tänkt flytta en Aronia som står i samma läge och den vill jag gärna ska klara sig.

          Sen har jag en fråga om skogslönn också, Acer platanoides. De som hade huset före oss hade planterat två skogslönnar, den ena stod under- snett framför en av de stora pilbuskarna så att den höll på att växa upp i den. Den har vi tagit ner. Den andra står planterad på slänten ner mot grannen. Som jag har förstått det är det ett träd som kan bli enormt stort, men det kanske inte blir det under de förhållanden vi har här. Om det skulle bli det så kommer det väl troligen att välta ner mot vår stackars granne? Just nu är det ganska litet men redan lutande. Borde vi ta ner det genast eller kan man avvakta?
           
          Citera
          Fenja
          Inlägg 11-08-2004, 17:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem sedan:
          27-02-2004
          Medlem nr: 2 892



          Buskar kan du flytta både tidig vår och sen höst, försök att få med så stora rotklumpar som möjligt. Vattna massor första året så brukar det inte vara några problem. Angående skogslönnen vet jag inte, det får någon som kan hjälpa dig med...
          Mvh
          Fenja


          --------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 12-08-2004, 10:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Om buskarna växer i Norrbotten är det npog säkrare att flytta dem på våren när tjälen gått ur backen, eller en tid innan lövfällningen så att de får tid på sig att etablera sig innan kylan.

          Lönnar faller inte för att de är stora, men självklart kan lutning göra att ett träd får rotvälta. Detta är dock ovanligt med lönn. De anpassar sina rotsystem för drag och tryck beroende på hur det blåser, hur de är balanserade osv.

          Om trädet är ungt kan du spänna det rakt. Sätt brett band, helst bildäckskvalitet i loop om stammen, drag bakåt med rep, spänn ned mot påle i marken. Detta görs bäst i maj när saven börjar stiga och trädet är mjukt, och bör sitta i under tillväxtperioden för att till hösten tas bort. Våren därpå fortsätter man att spänna det till dess det har önskad lutning.


          --------------------
           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 12-08-2004, 19:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Jag flyttar buskar hej vilt från vår till höst, alltså även på sommaren. Har inte märkt att det gör nån skillnad, bara man vattnar MYCKET om det är torrt ute.

          Än är det inget som har dött i alla fall, inte ens det jag vill ha ihjäl i trädgården dör...det bara växer upp igen *suck* (och nu menar jag inte maskrosor). biggrin.gif


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-05-2024, 20:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon