Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips på bra blått plommon
          Åhgren
          Inlägg 06-07-2004, 13:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          06-07-2004
          Medlem nr: 4 021



          Hej,

          Ny på forumet och snart med ny trädgård! Flyttar om en knapp månad från minimalistisk radhustäppa till något större villaträdgård. Mycket högt upp på önskelistan står ett plommonträd och nu vill jag ha tips!!

          Vi vill ha ett blått, gott sött och saftigt plommon... Vore nog bra om det inte är en alltför snabbväxande sort. Växtzonen är om jag förstått saken rätt 4. Vi har blivit tipsade om Victoria, Opal och Czar, men nu tänkte jag höra med er!

          Tack på förhand!
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 06-07-2004, 14:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Fundera på om du kan hitta en bra växtplats så kanske du kan prova ett träd som egenligen rekommenderas i zon I-III . Anita och ev Jubileum kan vara alternativ.

          http://www.algonet.se/~reinisch/plommon.htm

          http://www.eplanta.com/sida_1_47.asp
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 06-07-2004, 15:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Viktoria är ett röd-gult plommon. Czar och Opal är vanliga blå sorter.

          Här finns en bra lista över plommonsorter.

          I zon 4 bör man välja en av de härdigaste sorterna och sätta på skyddad ställe. Man kan också spaljera plommon mot vägg, eller helt enkelt låta trädet växa intill en vägg om husgrunden tillåter. Plommon har inte starkväxande rötter men bör vattnas då och då.


          --------------------
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-07-2004, 16:02
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          När Jubileum nämnts kan jag lägga till att den troligtvis inte alls är självfertil utan den vill ha en pollinerare NÄRA.


          När jag var hos Erlandsson berättade han att Jubileumsträden satt ytterst lite frukt tidigare år (och han har ändå fält med plommonträd så pollinerare borde inte saknas), men de började sätta rejält med frukt då han började byta ut träd med lite jämna mellanrum i jubileumsraden mot en annan plommonsort som blommade ungefär samtidigt.


          Vet inte om Opal har några problem med sjukdomar men jag vet att Czar hör till en av de sorter som inte har speciellt bra motståndskraft mot pungsjuka.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 06-07-2004, 16:11
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          är det någon som har en idé hur man ska bära sig åt för att kunna smaka sig fram till det plommon eller körsbärsträd man vill ha. Det är inte precis så att man gå in på konsum och köpa alla sorter......


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 06-07-2004, 17:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Man går in i alla trädgårdar där det verkar finnas härliga frukter, talar med de stolta fruktägarna, äter gott och frågar om sorter. Där de inte vet ber man om att få komma och hämta ympkvistar som man sätter i sina egna träd.

          Så går man med i Pomologiska föreningen, www.svepom.com där man kan träffa landets främsta på sortkännedom, en massa engagerade hobbyodlare och odlare som lever på sin frukt.


          --------------------
           
          Citera
          Åhgren
          Inlägg 09-07-2004, 07:34
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          06-07-2004
          Medlem nr: 4 021



          Tack för alla svar!

          Detta klarade ut några av mina frågetecken. Victoria är nu uteslutet. Czar känner jag mig också tveksam till. Opal ligger nära till hands!

          Är det någon som känner till Experimentfältets Sviskon? Låter god och härdig på de beskrivningar jag har sett. Kul namn också!! Någon som vet mer om bakgrunden till det?

          Sist ytterligare en fråga: E-planta, vad står det för?

          /Åhgren
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 09-07-2004, 07:44
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (Åhgren @ 09-07-2004, 08:34)
          Tack för alla svar!

          Detta klarade ut några av mina frågetecken. Victoria är nu uteslutet. Czar känner jag mig också tveksam till. Opal ligger nära till hands!

          Är det någon som känner till Experimentfältets Sviskon? Låter god och härdig på de beskrivningar jag har sett. Kul namn också!! Någon som vet mer om bakgrunden till det?

          Sist ytterligare en fråga: E-planta, vad står det för?

          /Åhgren

          E-planta är kontrollerat virusfria plantor (det mycket viktigt för endel växtarter, inte lika viktigt för andra). Dessutom görs kontroller i olika delar av landet för att se vart växterna verkligen klarar sig, man kan inte bara ta sorter från England Tyskland eller Holland och tro att de skall överleva överallt i vårt klimat.
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 09-07-2004, 07:47
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Sviskon är jättegoda till marmelader och plommonkaka! Går att äta som dom är också, men men är lite torra och kompakta. Beror på vad du vill ha, ätplommon eller syltplommon.

          E-plantor är sådana som förädlats i Sverige anpassade för svenskt klimat, ofta har man framhävt någon särskild egenskap. Vad gäller frukträden så är dom garanterat virusfria, och därmed förhoppningsvis motståndskraftigare än ej E-märkta träd.


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 09-07-2004, 07:47
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem sedan:
          14-08-2003
          Medlem nr: 2 101



          E-planta är en kvalitetsbeteckning på träd och buskar samt virusfria fruktträd.

          Man kan läsa mera om det här ..
          http://www.eplanta.com/

          E- är en olycklig formulering som ger en förnimmelse om "Ekologisk" etc. Påstår inte att plantorna är sämre men lite överreklamerade, systemet som skall ge härdigare plantor kostar också mera pengar, man kan ta mera betalt.
          Man kan få precis lika mycket sjukdomar på ett sådant plommonträd som på vilket annat plommonträd som helst. Många gånger beror det på handelsträdgården och när man köper sitt plommonträd.
          Jag köpte ett som stod i blom E-planta, E-allting du vet. Men jag fick en hel del skräp på köpet som har tagit ett år drygt att få bort. Flera här har haft samma problem på olika sorter från samma handelsträdgård. Några har varit problemfria trots att de valt väldigt känsliga sorter som ofta drabbas, men de var köpta på en annan handelsträdgård.
          Sund logik säger entydigt att problemen härhör från handelsträdgården. Vi har tittat på typ 23 plommonträd och det är så pass många för att det inte skall vara en olycklig tillfällighet.
          Många handelsträdgårdar har tyvärr en del skräp bland sina växter. Om det frodas där eller kommer från deras leverantörer vet man inte.
          Plommon är ett av de fruktträd som ofta drabbas av sjukdomar och parasiter, kanske mest parasiter, plommonvecklare mm. Då går hela skörden om intet.
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 09-07-2004, 07:53
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Plommon är särskilt känsligt för "blödarsjuka" (ett virus), så just av den anledningen skulle jag välja E-planta och inte sätta trädet på samma plats där det tidigare stått ett plommonträd. För övrig har Mr Lindell säkert rätt .... wink.gif


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 09-07-2004, 08:40
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem sedan:
          14-08-2003
          Medlem nr: 2 101



          Jag har själv några plommonträd och har alltid varit intresserad av plommon, men aldrig råkat ut för "blödarsjuka". Det är kanske odlingar som är mest drabbade, det slår hårdast bland dem med stora bestånd, meen de har också möjligheter att bekämpa på ett helt annat sätt än de som har plommon i sina trädgårdar.
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 09-07-2004, 09:41
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          CITAT (Sommartorparn @ 09-07-2004, 08:47)
          Sviskon är jättegoda till marmelader och plommonkaka! Går att äta som dom är också, men men är lite torra och kompakta. Beror på vad du vill ha, ätplommon eller syltplommon.

          Här kan du läsa vad andra tycker om sviskon
          http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...p?id=783&list=8

          Möjligtvis har Experimentalfältet odlat fram en saftigare sviskonsort än den som mina föräldrar hade hemma i sin trädgård (och som dog p.g.a. "blödarsjuka", liksom även körsbärsträdet...) Jag minns dessa frukter som mycket mera kompakta i köttet än vanliga plommon, men ändå goda att äta. Och det är just därför som sviskon passar så bra till kakor och marmelader. Om du gillar plommon med lite "tuggmotstånd" kommer du att gilla det. Annars kanske inte.


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-07-2004, 09:50
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Om det är gummiflöde ni kallar för blödarsjuka så brukar det bero på flera saker:
          Beskärning vid fel årstid
          För hård beskärning
          För tung och dåligt dränerad jord
          Dålig härdighet så trädet fått frostsprickor
          Även stam och bladbakterios sägs kunna orsaka gummiflöde.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Åhgren
          Inlägg 09-07-2004, 13:07
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          06-07-2004
          Medlem nr: 4 021



          Det här är ju helt fantastiskt!

          Otroligt vad många kunniga personer som vill dela med sig av sin kunskap till en rookie! Jag hoppas att jag själv kommer sitta på forumet om sisådär 10-15 år, med mnängder av kunskap som jag kan betala tillbaka med till nya nybörjare och andra...

          Om vi endast får plats med ett plommonträd lutar det åt ett saftigare ätplommon. Får vi plats med två så kan jag nog tänka mig ett sviskonträd som nummer två... Planeringen har inte startat på allvar ännu, men det är ganska mycket vi vill få plats med...

          Har jag förstått det rätt att E-planta är en kvalitetsstämpel som flera har rätt att använda, eller är det ett särskilt varumärke som en firma/organisation står bakom?

          Experimentalfältet..? Vet någon mer om detta fält och vilka som står bakom?

          /Åhgren
           
          Citera
          Fenja
          Inlägg 09-07-2004, 13:14
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem sedan:
          27-02-2004
          Medlem nr: 2 892



          Åhgren, sök på google.se så hittar du mycket information både om experiment- och experimentalfältet.
          Mvh
          Fenja


          --------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 09-07-2004, 13:15
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          CITAT (Åhgren @ 09-07-2004, 14:07)
          Har jag förstått det rätt att E-planta är en kvalitetsstämpel som flera har rätt att använda, eller är det ett särskilt varumärke som en firma/organisation står bakom?

          Svaret på den frågan finns på den där hemsidan som tipsades om i ett tidigare inlägg.

          http://www.eplanta.com/

          Det är många olika odlare som producerar e-plantsmärkta växter, men dom gör kloner av de växter som E-plantstationen har tagit fram. Dvs. ursprunget är detsamma och det ska inte vara någon skillnad om en viss E-planta kommer från den ena eller andra odlaren.

          Två träd, ätplommon + sviskon låter som en mycket god idé!


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 21-05-2024, 06:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon