Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kompostera mha pallkrage, Vad är lämpligt?
          Rogerzon3
          Inlägg 24-04-2003, 09:41
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          03-02-2003
          Medlem nr: 674



          Hej!
          Jag funderar på att börja kompostera i en behållare av pallkragar. Jag har en trädgård på ca 1000m2. Jag har tänkt mig 2 behållare, men jag vet inte hur hög den kan tänkas behöva vara för att man ska få en bra volym.
          Vad brukar de ha för mått på pallkragarna?
          Hur många kan gå åt?

          Jag hade tänkt göra en liten kombination av trädgårdskompost och hushållskompost, men jag ska inte ha en isolerad. Man kan väl utesluta allt animaliskt avfall och liknande och bara kompostera en del av köksavfallet ex frukt, grönsaker, kaffe, bröd mm?

          Är det lämpligt att borra hål i pallkragen på sidan för ventilering?

          Jag tänkte även ha lock och nät i botten.

          MVH Roger!
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 24-04-2003, 11:30
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Det går bra att blanda frukt, grönsaker, kaffe, bröd mm i en vanlig kompost, men man kan gärna täcka över det. Endel hävdar att det "drar råttor", men till att börja med är det faktiskt ovanligt med råttor, möss och sorkar är ju betydligt vanligare. Och om man inte skulle kunna ha potatis- och morotsskal i komposten så skulle man ju absolut inte kunna ha morötter eller potatis i kökträdgården heller! Sedan tycker jag många gör alltför små komposter, jag tycker också att det är bra om ena sidan är öppen så att man kan köra fram med skottkärran. Nils Nybergs kompost som visades i Gröna rum igår var ett bra exempel på en lyckad kompostkonstruktion http://svt.se/grona/
           
          Citera
          Ella
          Inlägg 24-04-2003, 21:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          Jag har komposterat i pallkragar tidigare. Då lade jag först två ovanpå varandra och när de var fulla så lade jag på en till... Jag tror aldrig att jag hade fyra fulla.

          När komposten var en meter hög så började jag bygga en ny bredvid och efterhand som den första sjönk så flyttade jag över pallkragar till den nya.
          sak samma när man ska tömma den då lyfter man av 3an och fyran. Att tro att man kan lyfta av mer än de två innan man har börjat tömma den är att vara väl optimistisk.

          springorna mellan kragarna räckte som ventilation, så du behöver inte borra hål i dem. Att ha någon form av skydd under så att inte rötter växer in är dock en fördel

          Det funkade jättebra. Det som möjligtvis var lite jobbigt var när man kom met en hel rullebör med "grejor" och hade tre pallkragar på. då fick man köra upp på några stenar eller nån sorts ramp för att kunna tömma den direkt i komposten.

          Skal grönsaksrester(ej kokta) och frukt går bra att slänga i den. Tyvärr så drar brödet råttor...

          Du kommer säkert att få en bra kompost!

          Ella


          --------------------
          Ella
           
          Citera
          Rogerzon3
          Inlägg 25-04-2003, 18:42
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          03-02-2003
          Medlem nr: 674



          Hallo!
          Tackar för tipsen! Jag tror jag satsar på detta. Det verkar bekvämt. Jag tar med ett par extra ifall, om inte de behövs kan man ju alltid odla något i dem.

          MVH Roger!
           
          Citera
          Ella
          Inlägg 26-04-2003, 16:42
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          Hej Roger!

          Det är alltid kul att ha efterföljare.

          Efter sju år så hade de understa pallkragarna blitt sköra. De tålde inte längre att flyttas utan gick sönder då. Sju år är ju dock en ganska lång tid men om du vill att de ska hålla längre tid så kan du olja in dem med linolja ta den fetare sorten(kokt eller rå). Man ska däremot inte behandla den med något färdigblandad träinpregneringsmedel eftersom de innehåller antimögelmedel och det kan skada nedbrytningen i komposten. Gör det jobbet ute så kan du kladda ordentligt utan att riskera en eldsvåda. Jag hade använt en bred pensel som jag sen hade rengjort i vatten.

          Lycka till! Skriv gärna mer om du får problem!

          Ella


          --------------------
          Ella
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 26-04-2003, 18:43
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          "Efter sju år så hade de understa pallkragarna blitt sköra."

          Fina grejer! laugh.gif Så länge räknar jag inte att mina flätade tvättkorgar ska hålla...


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Rogerzon3
          Inlägg 27-04-2003, 19:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          03-02-2003
          Medlem nr: 674



          Jag får ta och behandla dem med gammal hederlig tjärblandning. Det har jag gjort med mina stora odlingsbänkar. Det blir ganska fint faktiskt, precis som man betsat dem i väldigt mörkt brunt.
          Väldigt bra ändå att de höll så länge utan någon behandling. Då måste de hålla riktigt länge om man tjärar dem. Eftersom man också flyttar omkring dem kan man tjära dem 1 gång/ år eller nåt...kanske räcker med vartannat. Jag vet inte, men det är väl bara att testa

          MVh Roger!
           
          Citera
          Ella
          Inlägg 28-04-2003, 08:34
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          Det var inte speciellt ofta jag lyfte de understa, där låg ju bara tjocka grenar.

          Du gör som du vill. Det blir säkert bra med tjära och mycket snyggare än vad mina var smile.gif

          Ella


          --------------------
          Ella
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 17-07-2003, 09:45
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Jag har smyckat min tråkiga komposthörna med speglar!! rolleyes.gif


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Rogerzon3
          Inlägg 20-07-2003, 11:44
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          03-02-2003
          Medlem nr: 674



          Hej på er!

          Jag har gjort en intressant upptäckt. Någon gång i juni flyttade jag en av mina odlingsbänkar jag tjärat för ett år sedan. Jag flyttade jorden till en annan bänk på ett annat ställe och sedan hela den gamla bänken.
          När jag tittade lite närmare efter all jord var borta såg jag att det inte fanns ett enda svampangrepp efter ett år med ständig kontakt med blöt jord. Då blev jag ganska glad.

          MVh Roger!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 08-05-2024, 14:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon