Vinranka i kruka

Odla.nu |

Din kruka med vinet kan du ta in i ett utrymme som "håller nollan" eller närapå. Sommarstuga, ladugård, lada, garage... vad du nu har. Mitt förslag är att du skaffar en isolerkruka, t ex en sådan här: [https://www.lindesbergskrukan.se/](https://www.lindesbergskrukan.se/) Ha en stadig träspaljé i samma kruka sedan. Vinet blir stort med tiden, så du kan odla den mot en vägg bakom. När det gäller att klippa det så gör du sommarpincering som vanligt och på hösten klipper du ner rankorna till ca 1-2 ögon från rankan räknad. Då bör den kunna hanteras och baxas in med hjälp av en pirra eller annan kärra. Läs mer här: Sylvia