Vanilla planifolia

Odla.nu |

Att det inte står så mycket om vanilj i böckerna kan jag förstå, då den är rätt svår att klara av hemma! I Göteborgs botaniska trädgård odlas den i ett s.k. orkidérum klättrandes på trädstammar. Det är dagsljus-lysrör med nämnda antal lumen där och fuktigheten och värmen är relativt hög. Så detta kan man knappast åstadkomma hemma, men det är nästan så det måste vara för att få blommor och därmed frukter. Jag är tyvärr ingen orkidéexpert, så kanske kan du få ytterligare info från Svenska Orkidésällskapet: [https://www.orkidesallskapet.se/](https://www.orkidesallskapet.se/) Annars finns här många länkar: Kolla även denna bok, jag har för mig att vanilj finns med men är inte säker: [https://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153424719](https://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153424719) Dessutom anordnas det orkidéutställningar hos t.ex. Blomsterlandet så här på vårvintern. Passa på och ta dig dit och fråga Arne Kastberg, som anordnar dessa utställningar och som är en orkidéexpert! Hoppas detta kan hjälpa dig lite? Sylvia