Vaniljorkide

Odla.nu |

Hej Mats, Tack för din fråga. Jag vill be om ursäkt för att det tagit så lång tid att besvara den. Vaniljen grenar sig vanligen inte. Det du eventuellt kan göra är att, när det finns rötter på ett toppskott, skära av 30 cm av toppen och rota denna stickling för sig. Dock behöver toppskottet rötter, som sagt var. När du skurit av toppen ger den gamla plantan minst ett, möjligen fler, nya skott. Du kan läsa mer om Vanilj i min artikel . Pajasorkidén heter på latin Zygopetalum. Du kan läsa om den i min nyskrivna . Lycka till och hör gärna av dig igen! / Björn