Vad har hänt med jordgubbarna?

Odla.nu |

Hej! Hej! Dessa svarta fläckarna på jordgubbsbladen kallas svartfläckssjuka och är orsakade av en svamp. Svampen överlever vintern på plantorna och är omöjlig att bli av med. Så ta bort alla drabbade plantor och odla resten i öppna, luftiga rader som torkar upp snabbt efter regn och bevattning. Är alla plantorna drabbade, börja om på ett annat ställe med nya, köpta plantor som är garanterad friska. Klipp sedan bort alla blad på jordgubbsplantorna på hösten, så att sjukdomen inte övervintrar i dem. Men man bör även med friska plantor cirka vart 4:e år börja om helt på ett annat ställe med nya, certifierade plantor eller om man har garanterad friska, egna revor. Läs mer om att förnya jordgubbsodling här: [Jordgubbar](https://www.odla.nu/inspiration/fornya-dina-jordgubbsplantor) Du kan även läsa denna: Du bör inte odla potatis o jordgubbar bredvid varandra, då båda kan drabbas av bladssvampar. Men däremot kan du göra din nya jordgubbsland på potatislandet på sensommaren när du har skördat den tidiga potatisen. Jorden är ju bar och förhoppningsvis har du rensat potatislandet så att där är ogräsfritt och du har tagit bort all potatisblast också. Med vänlig hälsning Sylvia