Träd Dahlia (Dahlia imperialis)
Odla.nu |
Tyvärr har inte sett den till salu i Sverige, men därmed inte sagt att den inte finns. Men problemet med den är att den blommar bara i klimat med mycket lång säsong (längre än våran) så den behöver nog ett uterum e.d. för att hinna blomma och den får startas inomhus långt tidigare. Den är knappast vinterhärdig hos oss så den får odlas i en stor kruka som man baxar in sedan.
En sådan har de t.ex. i Bergianiska i Stockholm och man kanske vet där var man kan köpa den och man kan fråga hur de sköter den? Botaniska i Gbg odlar den också och trädgårdsmästaren Maria Sjöstedt, tel 0707-472874 vet säkert att berätta mer.
Någon hade köpt den på Aldershvile planteskole i Danmark, kanske de kan skicka? Ring o fråga!
Aldershvile Planteskole ApS
Adres: Bagsværdvej 194
DK-2880 Bagsværd
Telefon: +45 44986789
Jungle Seeds i England brukar också ha den. [https://www.jungleseeds.co.uk](https://www.jungleseeds.co.uk)
Sylvia