Stora oxlar
Odla.nu |
Du kanske skulle ha glädje av att läsa denna bok:
Den berättar om hur man sköter en gammal trädgård.
Så till dina frågor: Rosentryn kan man underhållsbeskära, dvs. man tar bort allt gammalt och risigt och låter unga grenar bara kvar och ge blommor. Detta görs på vårvintern.
Man kan också göra den till ett litet en- eller flerstammigt träd genom att stamma upp den och forma till kronan.
Stamma upp kan man göra med oxlar också, om det passar till det ex. man har. Visst kan man gallra ut kronan om det är lämpligare. Det görs också under vårvintern.
Sylvia