Slokande blad på orkidé
Odla.nu |
Hej Josephine,
De slokande bladen beror på att rötterna ej mår bra. Att de ej mår bra kan i sin tur bero på två saker:
1. Övervattning. Plantan kan ha blivit övervattnad i butiken och rötterna därmed skadats. Detta är dock ej troligt.
2. Undervattning. Phalaenopsis vill aldrig torka ut helt. De skall låtas torka upp, men ej helt, mellan vattningarna. Så om rötterna "är så torra att de går av" är det definitivt dags att vattna!
När plantan blommat klart kan du sedan också passa på att plantera om.
Det kalkliknande kan antingen vara rotens naturliga velamen eller ... kalk. När du vattnar nästa gång kan du först vattna plantan, sedan låta den stå någon timme, sedan vattna igenom plantan med två-tre liter vatten. Överflödiga salter kan då sköljas bort. Du bör upprepa denna typ av vattning någon gång i månaden.
.
Lycka till!
/ Björn