Slå ängen
Odla.nu |
Jag tror nog det mest är en myt. Men det beror ju också på att gräsklipparen har svårt att klara så högt gräs och sega blomsterstjälkar, eftersom man ska låta växterna blomma och gå i frö innan man slår. Men om ni lyckas klippa med en gräsklippare, så varför inte. Välj dock inte alltför låg klipphöjd utan det ska vara något högre "stubb" kvar.
De fröbärande blomsterstjälkarna ska ligga kvar ett tag och torka eller sättas på hjässor och får fröa av sig. Men sedan måste man samla ihop höet så att det inte ligger och förmultnar och ger näring åt ängens jord, som då gynnar gräs istället för blommor.
Här kan ni läsa mer om ängen:
Sylvia