Scilla i rabatten

Odla.nu |

Hej! Det var ju ett gäng frågor... Jag har tittat på dina bilder och ser bl a några risiga kornellbuskar. Ta och klipp ner dem till 10 cm ovan jord och ge dem rejält med kogödsel att tugga på! Och visst är det scilla i den fösta bilden. Bladen kommer att vissna ner av sig själv nu under försommaren, men om du inte vill titta på dem kan du klippa bort dem. Däremot, låt tulpanblasten vissna ner av sig själv, annars kanske tulpanerna inte blommar mer sedan. När stjälkarna lossnar lätt och är bruna kan du ta bot dom. Det vore bra att plantera yviga perenner mellan/framför dom så slapp man titta på eländet med den vissnande blasten. T.ex. olika sorter av nävor skulle passa. Ogräs-kunskap hittar du här: En bok som heter just Ogräs - Kän igen och ta bort av Gunnel Ginsburg kanske du hittar i biblioteket eller kan köpa. Sniglar med eller utan hus bör du plocka bort. Skona dock ev. [pantersniglar](https://www.odla.nu/inspiration/mordarsniglar-1), de är vänner som äter ohyra. Klematisen vill säkert också ha en rejäl dos kogödsel. Annars kan du läsa mer om klematis genom att göra en sökning på Odla med just klematis. Svampen är inte bra alls... misstänker att det finns en gammal trästubbe under jorden som nu håller på att ätas upp av [honungsskivlig](https://www.odla.nu/fragor-svar/honungsskivling)! Här finns mycket nyttigt att läsa: . Ja, nu har du att göra ett tag, återkom gärna! Sylvia