Sättlök blommar/ruttnar
Odla.nu |
Att lök går i blom kan ha med temperaturen att göra. Om sättlökarna har legat för kallt eller om det blev kallt efter man satt dem tror de att det har varit vinter och då går de lätt i blom, eftersom löken normalt blommar det andra året. Så stoppa inte sättlök i kylen utan ha dem i rumsvärme.
SLU har kommit med en rapport på försök i Danmark att skörda vid en tidigare tidpunkt, när ca 50% av blasten har lagt sig. Du kan läsa mer om lagring av sättlök här ().
Även Jordbruksverket har skrivit om lök och dess lagring ().
Om matlök kan du annars läsa här ().
Hoppas du hittar hjälp nu!