Övervintra rosor zon 7

Odla.nu |

Hej Visst finns det rosor som kan bo ute året om hos er i zon 7 - planterade i rabatten alltså och skyddade med torra löv och granris. Vissa klarar sig till och med utan dessa skydd, snön skyddar ju också. Så till din dröm om 'BlackMagic'. Den hör inte till de mest härdiga rosorna, så den måste bo inomhus på något sätt under vintern. +18-20 är alldeles för mycket och -20 klarar inte denna ros, det bör vara just över 0-gradigt. Har du eventuellt ett garage som "håller nollan" under vintern? Eller kan du hysa in rosen hos någon släkting eller vän med en ladugård, sommarstuga eller dylikt som håller sig runt 0-strecket? I så fall kan du odla rosen i en stor kruka och på hösten när den tappar bladen och det börjar bli kallt, baxar du in den i förvaringen. Kolla någon gång under vintern så att den inte torkar ut, men ljus behövs inte om rosen är utan blad. Bli gärna medlem i vårt forum här hos Odla.nu också, där finns folk även från norra Sverige som odlar rosor. Är du särskilt intresserad av just rosor så finns där ett kategori som heter just Rosor. Där kan du snacka med folk om rosor så mycket du vill! I vår Odla.nuShop har vi varje höst ett roserbjudande, du kan kika på det. Du får alla erbjudanden om du prenumererar på Nyhetsbrevet från Odla.nu, och det gissar jag nästan att du gör eftersom du skriver att du har blivit medlem. Om inte, så hittar du vårt forum, vår shop och anmälan till vårt nyhetsbrev här: [Odla.nuForum](https://forum.odla.nu/index.php?) [Odla.nuShop ]() Med vänlig hälsning Sylvia