Om agave, persika & druvor

Odla.nu |

Hej 1. Ja, det är blomsterstjälkar på dina agaven, men några blommor ser jag inte ännu på bilden. Det kanske finns knoppar på gång. Den bladrosetten som har blommat kan sedan dö, det är riktigt, men det kanske kommer nya bladrosetter sedan. 2. Våren är ett problem för persikoträdet, då det blommar så tidigt att om det blir kalla nätter medan det blommar, fryser blommorna bort. Då blir det ingen frukt förstås. Du kan försöka täcka över persikoträdet med fiberduk inför frostnätterna. Persikoträd kan beskärs på hösten, på våren savar det. Blommorna kommer på den nya veden, så när du skördat, kan du klippa bort en del av de grenar som burit frukt, låt de nya årsskotten vara kvar. 3. Det tar något år innan de nysatta druvstockarna ger frukt. Du bör uppbyggnadsbeskära dem i höst och nästa sommar gör du sedan pincering, det vill säga sommarbeskärning. Läs mer här: [Dags att beskära vinrankan](https://www.odla.nu/inspiration/dags-att-beskara-vinrankan) [Sommarbeskär vinrankan](https://www.odla.nu/inspiration/sommarbeskar-vinrankan) Med vänlig hälsning Sylvia