Ohyra på päron
Odla.nu |
Det skulle kunna vara pärongallmygga. Karten ser något uppsvällda ut, så det kanske finns små vita larver där inne. Larverna förpuppas sedan i marken och kläcks nästa vår då de vuxna myggorna lägger ägg osv osv.
Tyvärr är gallmyggan svårbekämpad. Ett sätt är att täcka marken under trädet, hela kronans bredd, med fiberduk, presenning eller liknande redan före blomningen så att inte de nykläckta myggorna kan flyga upp i trädet. Låt ligga kvar till efter blomning för att samla upp all angripen kart som faller ner för att hindra att larverna går ner i marken och förpuppar sig.
Man kan pröva med kemisk bekämpning, t.ex. Calypso () , börja redan på våren under varma dagar när myggorna svärmar, före och efter blomningen och kartbildning. Instruktioner står på förpackningen.
Samla noga bort alla kart som visar symptom och bränn/skicka bort med soporna. Lämna inte frukt kvar i trädet eller under trädet på hösten.
Bor finns i färghandeln men dess effekt kan diskuteras. Frukterna skulle smaka pyton också.