Ohyra på Ölandstok
Odla.nu |
Låter som någon sorts fjärilslarver, kanske någon sort av spinnmal, eftersom de spinner "luddigt bo".
Ni kan ta bort alla bona, men det finns nog inga larver eller puppor där just nu, men för att det ska bli snyggare. Ni behöver ju inte klippa ner den helt utan kanske lite i toppen.
Jag tror snarare att pupporna ligger i jorden nu och väntar på våren. Tyvärr finns det ingen riktig bra metod mot spinnmalar, som brukar uppträda periodvis. Biologisk bekämpning med *Bacillus thuringiensis var. kurstaki* är dock möjligt, se Lindesro/Svenska Predators hemsida: [https://www.lindesro.se/](https://www.lindesro.se/) som också kan ge råd om det finns något annat att göra.
Sylvia