Odling i vinterträdgård
Odla.nu |
Hej
Vad härligt det låter med vinterträdgård!
Nu under sommaren kan ni helt enkelt ha luckorna och dörrarna öppna så att pollinerarinsekter kommer in i er vinterträdgård och det inte blir så där jättevarmt där inne. Tryckande värme är inte bra varken för er eller växterna. En kall, regnig dag kan ni stänga luckorna. Ni har kanske automatiska lucköppnare/stängare? De är mycket bra att ha.
Physalis, beroende på sort, kan bli över 2 meter hög eller förbli liten. Du kan plantera din physalis i en allt större kruka om det verkar behövas, ta nu en rejäl kruka redan från början.
Det finns massor med växter som passar bra att odlas i ett vinterträdgård. Oliv, äkta lager, olika sorters citrusfrukter, kassia, eukalyptus, akacia, nerium (OBS giftig!), myrtenjungfrulin, hibiscus, passionsblomma och många fler. Sådana växter hittar du till exempel hos oss, kika här:
Dessutom kan du använda vinterträdgården till övervintring av icke frosttåliga sommarblommor som pelargoner och fuchsior.
Med vänlig hälsning
Sylvia