Kryddväxten Chia

Odla.nu |

Hej Hur såg växten ut som kom upp från de sådda fröna? Är den upp till 80 centimeter hög och blommar med blåa blommor som sedan bildar frön? Titta på den här länken om du känner igen den: [Salvia hispanica](https://en.wikipedia.org/wiki/Salvia_hispanica). Om det är växten på bilden så var det rätt. Fröna på _Salvia hispanica_ är vackra, de ser ut som vinröda prickiga miniägg. Den sorten som syns till vänster kanske var gamla och torra, färska frön kan vara större och mörkare. Men visst borde de ha bildat gelé när du tillsatte vatten. Är det så att växten istället är låg och rankande och får röda bär på hösten kan den istället vara amerikansk tranbär, _Vaccinium macrocarpon_, som också sålts som "chiafrön", en restprodukt efter tillverkning av tranbärsjuice. Dessa frön geléar inte. Men din växt hade väl inga bär som innehöll dessa frön? Har du bild på själva växten, så kan du ställa en ny fråga så kan jag titta vad det var för växt. Med vänlig hälsning Sylvia