Knöliga blad
Odla.nu |
Det kan vara förfrysningsskada, det har ju varit turvis varmt, turvis kallt. Om det inte syns några mer skador än bubbliga blad, alltså inga "odjur", så tror jag nog inte det är något att oroa sig.
Det är inte samma tulpanlök som blommar om, utan förmågan att komma igen beror på dess förmåga att sätta sidolökar. Detta är de nyare sorterna dåliga på, de är mest slit och släng. Men om du köper gamla, beprövade sorter, typ 'Apeldoorn', dvs. Darwin-hybrider, så kommer dessa oftast snällt år efter år. Samma gäller vilda arter, ofta sålda 'för förvildning', de brukar föröka sig både medels sidolökar och frön.
**Här hittar du en lista på sådana, rulla lite neråt så kommer du till Tulipa**:
Sylvia