Jordförbättra i grönsaksland

Odla.nu |

Hej Det låter som om ni redan har gjort allt som går att göra för att förbättra jorden i grönsakslandet, men lite idéer får jag av detta med att bönor och ärter går bra - de kan nämligen tillverka kväve själva. Det faktum att andra grödor går sämre pekar därför på att det kan vara kväve- och/eller borbrist i jorden. Fortsätt gärna mata jorden i grönsakslandet med kompost, häst- och kogödsel, men den kraftigaste kvävegödslingen av naturgödsel är hönsgödsel, så pröva med det. Ta inte heller bort bön- och ärtblasten på hösten efter skörden utan mylla ner den, den ger kväve åt jorden, och så lägg på färskt gräsklipp på hela grönsakslandet mellan grödorna några gånger under sommaren - det gödslar och skyddar mot torka. Visst finns det "supergödsel" om du vill ha konstgödsel, välj då gärna ekologiskt eftersom det ska vara till grönsaker. Det finns olika märken så fråga i din plantbutik, gärna en specialgödsel för just grönsaker. Mer att läsa finns här: Med vänlig hälsning Sylvia