Hur plocka saintpaulia?
Odla.nu |
Man måste egentligen inte plocka några blad alls på saintpaulior om de inte är fula, ojämna eller håller på att dö. Sådana tar man naturligtvis bort.
Men vissa säger att saintpaulior blommar mer om man då och då knipsar av några de stora, yttersta bladen för att kraften ska gå till att bilda knoppar istället. Använd de borttagna som sticklingar!
Däremot, i mitten är det risken att man även drar bort knopparna, de kommer ju precis vid bladvecken inne i rosetten. Men vissa menar också att saint paulian blommar lättare om man plockar bort ett par blad från mitten av växten om den är mycket tät, bara man inte tar alldeles nere vid jordytan så att man får med sig knopparna.
Plantera gärna om saintpauliorna om de har stått länge i samma jord, välj en väldränerad, lecablandad blomjord av hög kvalitet. En luftigare jordblandning med inblandning av perlit och vermikulit är ännu bättre om man kan få tag i dessa ämnen att blanda i.
Vattna lagom - man tar död på många fler saint paulior med för mycket än för lite vatten!
Hör gärna med Svenska Saintpauliasällskapet () eller med , de kan detta säkert bättre än jag!