Hur får man till oliver
Odla.nu |
Jag har en liten teori, men jag vet inte om jag har rätt: det kan kanske bero på sorten. Vissa sorter är självfertila, dvs. man behöver bara ett träd/buske. Andra är självsterila och man behöver flera buskar. Men om det sedan råkar bli så att sorterna inte passar ihop, så blir det inga frukter ändå. T.ex. sorterna 'Borouni' och 'Sevillano' går inte ihop sinsemellan, ej heller 'Manzanillo' och 'Mission'. Det är dock jättesvårt att veta vilka sorter man köper då de oftast hos oss säljs utan sortnamn!
Det brukar finnas två olika sorters blommor i oliv, med eller utan pistiller. Dessutom är de vindpollinerade, så de bör stå ute under tiden de blommar. Eller så får du försöka med pensel som du säger.
Kan du läsa engelska? Här är en bra sida om oliv, läs t.ex. under Flowers och Cultivars.
Sylvia