Humle som insynsskydd

Odla.nu |

Humle och klematis bör inte stå i samma låda, då humlen har jätterötter som snabbt konkurrerar ut klematisen. Den behöver av samma orsak en ganska så rejäl låda. Så välj hellre några yviga klematis och ha i lådor för sig. Eller hur skulle det vara med vin, en s.k. staketdruva? Eller bor du så pass långt norrut att det är uteslutet? De går bra till zon 4 (ev. 5 i skyddat läge) om de står i låda, som bör isoleras inför vintern. **Mer om vin finns att läsa här**: Annars kanske du kan plantera t.ex. silverregn, kaprifol, klätterrosor och ettåriga klättrare typ fackelranka och spanska flaggan? Bygg stora lådor med rejäla spaljéer så att de håller och ger lite rumskänsla. Sylvia