Hibiskusfrågor

Odla.nu |

Har man tur och får frö på Hibiscus så klart man ska försöka så dem. 1. Ja, det kan man - resultatet beror på om det är en art eller en korsning. 2. Fröna håller sig ett tag, dock kan jag inte säga hur länge då jag inte har prövat. 3. Våren är bäst, ljuset räcker vanligen inte på hösten/vintern om man nu inte använder dagsljusrör e.d. 4. Om växten fortfarande har blommor och knoppar så kan man ju näringsvattna även om den har frökapslar på gång. Man brukar dock inte näringsvattna under hösten och vintern då växten behöver en viloperiod. 5. Använd så- eller kaktusjord. Du kan ta blomjord med leca under såjorden, ca 2/3 blomjord, 1/3 såjord. Då är det inte så bråttom att skola om, de får ju bättre jord när rötterna växer. Det finns nog ingen bok om just Hibiscus, men om frösådder finns det: Förökning av Ingela Jagne och Fröbok av Ulla Hasselmark för att nämna några. Sylvia