Gammal häck med oxbär

Odla.nu |

Om den är så som du beskriver så har den någon gång blivit felaktigt beskuren, dvs. man har skurit rakt av på ca. 1 m höjd. Då svarar oxeln med en kvast grenar just där. Då häcken är så pass gammal, så att den ändå behöver totalförnyas inom snar framtid, så skulle jag ta och pröva att kapa den vid 3 dm ändå. Jag ger dock inga garantier då jag har aldrig själv prövat det. Du skulle kunna höra i Forumet om någon har erfarenhet att göra så. Gå in i [Forumet](https://www.odla.nu/forums/index.php) och lägg in en fråga under Träd, buskar och häckar. Och så kolla då och då om du fått svar där, man kan också prenumerera på svar! Sylvia