Frågor om staketdruvor

Odla.nu |

Hej Du kan mycket väl odla dessa så kallade staketdruvorna i Skandinavien, de klarar sig i Sverige till zon 5 ungefär, alltså upp till Mellansverige. Sorten 'Zilga' från _Vitis _Labruska-gruppen är självfertil, du behöver inte ha två sorter för att få druvor. Men som hos så många andra växter, så skadar det förstås inte att ha två olika labruska-sorter intill varandra, det brukar främja fruktsättningen. Du kan till exempel ha en 'Zilga' (blå) och en 'Sukribe' (grön). Tänk på att det blir stora plantor. Du kan läsa mer om staketdruvor här: [Staketdruvor](https://www.odla.nu/inspiration/staketdruvor) [Dags att beskära vinrankan](https://www.odla.nu/inspiration/dags-att-beskara-vinrankan) [Sommarbeskär vinrankan](https://www.odla.nu/inspiration/sommarbeskar-vinrankan) Handlar om de "riktiga" vindruvorna Med vänlig hälsning Sylvia