För hög granhäck
Odla.nu |
Man beskär granhäckar när årsskotten är fullt utvecklade, dvs. juni-juli. Gran bildar inte skott på äldre grenar, det är bara årsskotten som kan bilda sidoskott och därmed göra häcken grön och tät. Om man beskär innanför dessa, blir häcken glesare och i värsta fall helt utan barr.
[Ang. höjden ger Cilla ett jättebra svar här på Odlas Forum](https://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=11952&pid=85531&mode=threaded&show=&st=0#entry85531).
Sylvia