Eucomis bicolor, fläckig tofslilja
Odla.nu |
Hej!
Det är en Eucomis bicolor, fläckig tofslilja. Man kan odla den så att den har sin viloperiod på hösten/vintern. Jag har odlat mina så att på våren planterar jag om lökarna som har vilat helt torra under vintern. Då kommer växten att skjuta blad och blomsterstjälkar under våren/sommaren. Jag har mina ute hela sommaren tills de själva ser ut att vilja gå i vila frampå september, oktober. Då slutar jag att vattna och låter krukan med lökarna stå i en sval förråd. Den brukar göra sidolökar som jag tar lös och planterar i egna krukor.
Eftersom den kommer från Sydafrika, så har den ju sin årsrytm omvänd jämfört med här hos oss, så din tofslilja "lever kvar" i den rytm den ursprungligen har, eftersom den får växa i ett uppvärmt växthus.
Sylvia