Cambrior

Odla.nu |

Hej Tobias, När orkidéer får bruna toppar beror det ofta på att rötterna inte mår helt bra. **Två orsaker som är vanliga är**: 1. Komposten har brutits ner och behöver bytas ut. Plantera om plantan din när nästa nya skott börjar visa små rötter. . 2. Rötterna har fått en uppbyggnad av närings-salter vilket minskar deras förmåga att absorbera vatten. Gör följande idag och sedan en gång i veckan i en månad, sedan en gång per månad för att undvika framtida problem: - Vattna plantan rejält, så komposten blir ordentligt genomblöt. - Låt den stå i 30 minuter så överflödiga salter löses upp. - Låt 2-3 liter vatten flöda genom komposten så de lösta näringssalterna sköljs ur. Lycka till och hör gärna av dig med status! / Björn