Cambrior
Odla.nu |
Hej Tobias,
När orkidéer får bruna toppar beror det ofta på att rötterna inte mår helt bra.
**Två orsaker som är vanliga är**:
1. Komposten har brutits ner och behöver bytas ut. Plantera om plantan din när nästa nya skott börjar visa små rötter. .
2. Rötterna har fått en uppbyggnad av närings-salter vilket minskar deras förmåga att absorbera vatten. Gör följande idag och sedan en gång i veckan i en månad, sedan en gång per månad för att undvika framtida problem:
- Vattna plantan rejält, så komposten blir ordentligt genomblöt.
- Låt den stå i 30 minuter så överflödiga salter löses upp.
- Låt 2-3 liter vatten flöda genom komposten så de lösta näringssalterna sköljs ur.
Lycka till och hör gärna av dig med status!
/ Björn