Buskar i lerjord

Odla.nu |

Om det är styv lerjord i omgivningen, händer det ofta att växterna liksom simmar i ett vattenhål under vintern, då vatten samlas i dessa planteringshål som ni har grävt i leran. Det kan självklart också frysa till runt växternas rötter och det är klart att de inte mår bra då. Det bästa hade varit att gräva ut hela området, blanda ordentligt med torv och grus och ordna till en avrinning så att det inte kan samlas vatten vid rötterna. Annan möjlighet vore att bygga vatten- eller upphöjda bäddar, antingen med hjälp av slipers, en mur eller liknande. Se här: Sylvia