"bladcigarrer" i torr krukjord - övervintrande humlor?

Odla.nu |

Kan du inte hämta den där kameran nu då? Skulle vara väldigt intressant att se dessa rullar! Och visst, vissa bin bygger bo bl.a. så här. Det är ett av sätten att skydda larverna, men det finns fler. Jag är dock inte så duktig på insekter, men denna bok kan kanske ge svar på vilken art det var: Humlor – alla Sveriges arter () Jag har senare av SLU fått veta att det är tapetserarbin som bygger bo på detta sätt. Så här säger Björn: "Ang ditt svar till Lotta 2011-07: Hon beskriver perfekt bocellerna av ett tapetserarbi (Megachile), troligen stocktapetserarbi som ofta bygger sitt bo i blomkrukor. Ingen humla bor på detta sätt. Mvh Björn"