Beskära persikoträd

Odla.nu |

Hej Du sätter nog fingret på just det som är problemet: vi inte har så stor erfarenhet av persikoodling på våra breddgrader! Fast det har också med klimatet att göra: hos oss blöder stenfrukt som persika, aprikos, plommon och körsbär om man klipper dem under "fel" årstid. Det gör de inte om klimatet är någorlunda jämnvarmt som i många sydligare länder. Så vi får nog ta det säkra före det osäkra och beskära persikoträd med flera under JAS (juli-augusti-september) även i fortsättningen. Skålformen har också att göra med sydligare nejder. Du kan läsa här varför man i länder med större snömängder rekommenderar en genomgående stam istället: [skålform](https://vallbyfriluftsmuseum.wordpress.com/2012/03/22/beskarning-forr-och-nu/). Kanske det rätar några av dina frågetecken. Med vänlig hälsning Sylvia