HelénE
Hej!

har varit runt i närområdet på K-rauta/Granngården och försökt finna bågar/ställning till fiberduk / kålnät att till min odling som är ca 5x2m. Hittar ingenstans. På Granngården sa de att man bruka använda nån sorts elkabelrör, men hur får man då fast det?

Kanske enklare att helt enkelt sätta upp stagkäppar i kanten av odlinglådan och lägga fiberduk över det och så fäster jag det med nypor. Nåt måste i vart fall till, katterna verkar tro annars att jag byggt dem en jätte-toa ranting.gif

Vad är förresten skillnaden mellan fiberduk och kålnät?

Helén

rosita
Fiberduk används mest för att skapa ett bra klimat för växterna och dessutom skugga. Kålnät ger inte nån direkt skugga, men skyddar kålplantor från att kålfjärilen lägger ägg, som sedan blir larver som äter upp kålen

Jag har köpt en sorts odlingstunnel som heter Täck-och-väx, som man kan ha både väv och nät över. På ett annat ställe har jag satt upp elrör i hörnen och långsidorna och sedan täckt med nätgardin Jill från Ikea.

[attachment=51060:k_ln_t_1...2010_003.jpg]
HelénE
Aha, odlingstunnel kallas det.
Nu när jag vet vad det heter så kanske det går att hitta lite lättare.

Har annars gjort sopm du gjort på andra bilden men det sistter ju lite sämre när det blåser myclet och är lite mer pill med.

/ Helén
katah
Mina bågar är böjda el-rör.
Vi borrade hål i både änder och spände ett snöre genom .Den håller formen.
Sedan har vi jordankare på både änderna på tunneln.
Från den ena jordankaren spänner vi ett snöre och när den kommer till första bågen,
lindar vi bara snören runt den på toppen och fortsätter så vidare genom alla bågar och fäster sedan på jordankaret på andra änden.
vi tejpar snören på bågen med silvertejp på toppen.
Sedan kålnät ( lill-gardin också här , även om jag har mina funderingar om den klarar sig många sesonger, tycker att deb har blivit skörare nu under den 3. sommaren ) över och stenar på nätkanterna.

Men någonstans läste tidigare om ett företag som sålde " korsningar " till elrör, sådana skulle jag kunna tänka mig att ha längst kanterna att binda ihop bågarna på marken med.

men jag hittar inte firman eller vad dessa " korsningar " kan heta längre.
Vet någon något mer ?
blomkronan
CITAT (katah @ 15-06-2010, 23:51) *
Men någonstans läste tidigare om ett företag som sålde " korsningar " till elrör, sådana skulle jag kunna tänka mig att ha längst kanterna att binda ihop bågarna på marken med.

men jag hittar inte firman eller vad dessa " korsningar " kan heta längre.
Vet någon något mer ?

Dom var med på mässan i älvsjö i våras... men jag minns inte vad dom hette.
Men vad jag minns var att dessa kopplingar var ju inte billiga!! i jämförelse med rep flirting.gif
Med ett rep/snöre kan du knyta ihop elrören och du får samma resultat yes.gif


CITAT (HelénE @ 15-06-2010, 11:18) *
Vad är förresten skillnaden mellan fiberduk och kålnät?


Jag visste inte att det fanns något som hette kålnät... så jag goggla och hitta detta svar biggrin.gifHär
rosita
CITAT (katah @ 15-06-2010, 23:51) *
Men någonstans läste tidigare om ett företag som sålde " korsningar " till elrör, sådana skulle jag kunna tänka mig att ha längst kanterna att binda ihop bågarna på marken med.

men jag hittar inte firman eller vad dessa " korsningar " kan heta längre.
Vet någon något mer ?


Min odlingstunnel Täck-och-väx består av stommar som har samma mått som elrör. Till Täck-och-väx kan man även köpa olika "korsningar" och även raka skarvbitar. De brukar säljas på plantskolor och t.ex. Willab.
ingrids
De kopplingar jag känner till bäst (och som inte är billiga på en fläck) är Rättviksknuten.
katah
Så hette dom rättviksknutar .

Och nu börjar jag minnas att det kanske var priset som fick oss att leta efter alternativa lösningar...

willab ska kollas, men om bågetunneln börjar vika igen nästa vindperiod får jag hitta på något nytt.
( jag hade ifs tejpat snörena senast med mindre bra tejp, jag tror fortfarande att BARA silvertejpen duger ! )
Kolmårdstrollet
Hej,

snickrade ett, tycker jag, jättefint hus åt mina broccoliplantor (en träkonstruktion som jag klädde med fiberduk) - hade nog dock varit enklare att göra nåt med elrör och efter "stormen" förra helgen hittade jag huset i skogen bakom vår tomt.... laugh.gif

Nåväl, har en fråga till er som verkar vana att odla kål å sånt:

Hur länge ska de täckas? Mina broccoliplantor har växt tokmycket på några veckor och snart växt ur sitt lilla hus (ändå en halvmeter högt). När är faran över för kålfjäril mm?

mvh

katah
Aldrig -cry-.gif
tills frosten kommer ...

mina första decorationskål tog larverna precis då när dom skulle blivit fina i augusti....

Min erfarenhet är att kålrabbin och broccolin klarar sig bättre undan kålfjärilen,
men det vågar jag inte lova för någon .

jag har två tunnlar en för vitkål och en annan för blomkål
broccolin, kålrabbin och grönkålen har jag utan nät.
Få se vad som händer ...

förra året tyckte jag att det fungerade.
Kolmårdstrollet
Ok, får väl passa dom noga sweatingbullets.gif ska ge mig på grönkål oxå....

Tack!
HelénE
Hej!

Tänkte bara tacka för hjälpen, så snart jag fick reda på att det kallades oldingstunnel så hittade jag det direkt.
Se så fint det blev thanks.gif

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon