Full version: Sjuk palm
Marilen
Har köpt en palm på stam men nu har den börjat bli vitprickig på undersidan av bladen så jag tror den är sjuk. En gren har redan blivit brun och måste klippas bort. Ngn som vet hur jag ska behandla palmen för att den ska bli frisk igen? Vet tyvärr inte vad sorten heter men har bifogat två bilder som jag hoppas avslöjar vilket problem palmen har.
Alexander-VG-zon3
det du har köpt är en Phoenix roebelenii - Findadelpalm. det är normalt att dom nya bladen är vitt på sig. det försvinner vartefter dom blir äldre bladen alltså.

har du satt den ute MÅSTE du skydda den mot solen och blåsten och avhärda den väldigt noga och ordenligt. annars kommer du snart få en hel brun palm.

ska du ha den ute tar du ut den efter att frostrisken är helt förbi och natttemperaturen inte går under +5c (det är en tropiskpalm). sedan placeras den skyddat i skugga eller halvskugga med väv på (fiberduk, lakan, juteväv). och håller den täckt i 3-4v därefter tar du av väven mer och mer och placera den soligare och soligare tills den vant sig. sedan givetvis måste den in innan frosten kommer igen. den går bra att övervintra inne, men den kan få spinn lätt så se upp!.

håll den lätt fuktig åretrunt (lite torrare på vintern) och under maj-aug ge den näring 3-4gånger per månad.

står den inne åretrunt så ställ den i öst eller västfönster.

( det den har är inte grenar utan blad, de har fjäderblad, det är sällan dom grenar sig, palmer har också bara en tillväxtpunkt i toppen).
Marilen
Tack för det snabba svaret!

Vad konstigt...i butiken sa de att palmen tålde -10 grader och jag fick inga instruktioner om att den måste avhärdas trots att jag frågade flera gånger om skötsel.

Låter som en långsam process att vänja den vid att stå ute. Det betyder att den inte kan stå ute i solen/vinden förrän i mitten/slutet av juli och sen är det inte många veckor kvar innan den måste flyttas in igen.

Tack för informationen...imorgon flyttar jag in den i skuggan och täcker med ett lakan så får vi se om den repar sig smile.gif

/Marilen
Alexander-VG-zon3
jag vet inte vart du bor, men här hos mig (bor i södra VG söder i zon 3-4), så tar jag ut min i början-mitten av maj (beroende hur frosten är) med väv på och börjar att avhärda den då är den ''klar'' i slutet av maj början av juni. sedan står den ute till sept-nov beroende på hur frosten kommer. jag tar in min vid första frostnätter och sätter ut den igen vid ev mildperioder om det håller sig varmt nog. annars stannar den inne, inne står den i vanlig rusmtemp i ett ljusfönster.

det är bra som jag skrev att ha den skyddat med väv i ca 3-4veckor. och mer än så behövs inte. bara man vänjer den sakta vid sol och blåst och väder under denna period. märker man dock att den får solskador (gula/vita/bruna områden på bladen) så bör den placeras i skuggan igen dock kan det ta en tid innan den visar skador. det som är bra är att dom nya bladen blir tåligare när dom har utvecklas ute så äldre plantor som du haft länge behöver kanske istället bara 2veckor.

min växer ca 3-6nya blad per sommar i östläge. sedan växer den också inne på vintern-våren.

i Sverige tål (överlever) dom frostnätter ner till -3c -6c. men bladen blir då skadade och palmen mår inte bra, speciellt rötterna i krukan tar stryk. någon natt nära +1c 0c gör ingen skada. men bäst att hålla en min temp på runt +5c. den kommer från tropiska delar av syd/östra Asien. så i det vilda utsätts dom inte alls för kyla eller frost.

kunskapen om palmer i butikerna är ibland låg, exempel här på dne lokala interflora butiken köper dom hem många ex av just denna palm. dom ställdes ut i april i direkt solsken dom var med om både frost och väder/vind och är nu totalt bruna, där finns inte ett blad kvar som är grönt. men dom som dom ställde inne bland krukväxterna är jätte gröna och fina och ser väldigt vitala ut.

vill du ha en fjäderbladspalm så finns det sorter som tål lite frost på hösten och som tål vädret på våren bättre

dessa är Butia, Jubaea chilensis, Phoenix theophrasti dom behöver dock avhärdas under 1-2veckors tid, men då räcker det med att ställa dom i skuggan och flytta dom soligare. till hösten kan man utsätta dom för frost ner till -5c i kruka (i marken tål dom mycket mer). även dessa går att övervintra inne. trivs i ett soligt och ljust läge när dom är ute.

en annan Phoenix-art som är tåligare än Findadelpalm är Phoenix canariensis - Kanariepalm, även den behöver avhärdas på våren men inte lika mycket som den du har nu. denna är lättskött och tål de första frostnätterna på hösten. givetvis bör den inte ''pressas'' till att vara ute i frost. under -5c bör den inte utsättas för i kruka för sedan kommer skador. men ner till 0c -3c är inga problem. den växer bra under den svenska sommaren och tål kyliga sommarnätter bättre än den du har nu som gärna vill ha lägst +15c +20c på nätterna för att växa aktivt.

av solfjädersplamer finns det dom som är mest lämpade att odla ute i krukor, här har du familjerna Trachycarpus (Trachycarpus fortunei - väderkvarnspalm), Chamaerops (Chamaerops humilis - Dvärgpalm), Sabal-palmer, Rhapidophyllum ( Rhapidophyllum hystrix - Nålpalm).

dessa tål oftast att ställas ut utan avhärdning (de har annan typ av blad som tål solen bättre speciellt dvärgpalmen). annars för att vara säker ställ de i skuggan ca 1vecka. dom är väldigt lättskötta och tål lite torka. till hösten tål de också några frostnätter som jag har skrev ovan ca ner till -5c, i marken tål de mer men i kruka bör de inte utsättas för mycket frost.

den du köpt är nog minst lämpad att odla ute i krukor av dom som jag skrev upp nu.
Cilla
Alltid lärorikt att läsa dina exot-inlägg, flaxss. Tack!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 16-06-2010, 11:17) *
Alltid lärorikt att läsa dina exot-inlägg, flaxss. Tack!


varsegod och tack själv smiley_small_hug.gif kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon