Full version: Mozzarella
sommarhumla
Någon som har något bra tips på något gott man kan göra där mozzarella ingår? Något som inte bara är sallad på tomat, basilika och mozzarella som i övrigt är för himlans gott, men det skulle vara kul men någon annan ny idé.
Kan man frysa in osten confused.gif

Tacksam för tips.
Inga från Närke
CITAT (sommarhumla @ 10-06-2010, 20:21) *
Någon som har något bra tips på något gott man kan göra där mozzarella ingår? Något som inte bara är sallad på tomat, basilika och mozzarella som i övrigt är för himlans gott, men det skulle vara kul men någon annan ny idé.
Kan man frysa in osten confused.gif

Tacksam för tips.

Lägg frågan i recepttråden kan du få många svar.
Piccante
CITAT (Inga från Närke @ 10-06-2010, 20:33) *
Lägg frågan i recepttråden kan du få många svar.

lägg mozarella på hemgjord pizza annars så får du en god ostpizza.
sommarhumla
Jaa! Pizza som är så gott, att jag inte tänkte på det. Tack så jättemycket Markus!!! Det ska jag testa!!!

F´låt Inga att jag inte la min mozzarella-fråga i recepttråden men det är så att jag oftast är inne på småprats-tråden och jag behövde få småprata lite om mozzarella flirting.gif
vitavargen
CITAT (sommarhumla @ 10-06-2010, 20:21) *
....
Kan man frysa in osten :confuse:
......


Du verkar ha massa med Mozzarellaost, Kul!

Här är tolv recept. Hoppas det räcker:

http://www.receptcentralen.se/mozzarella/
netha
Mozzarella i pannbiff/köttfärslimpa är jättegott. Skär i små kuber och blanda i smeten.
sommarhumla
CITAT (vitavargen @ 10-06-2010, 20:46) *
Du verkar ha massa med Mozzarellaost, Kul!

Här är tolv recept. Hoppas det räcker:

http://www.receptcentralen.se/mozzarella/


Tack tack och åter tack!!! Nu har jag två ostar kvar och även om det är gott tillsammans med basilika och tomat så borde det ju finnas andra recept och det är din suveräna länk bevis på.
Ralf
Jag har fyllt kycklingfiléer med mozzarella och spenat.
sommarhumla
Kyckling, spenat och mozzarrella, ja det kan ju inte bli annat än sååå gott!!!
Meriona
Mozarella är gott, skriver ni, men är det verkligen det? Jag tycker inte att det smakar ett endaste dugg.... unsure.gif
netha
CITAT (Meriona @ 10-06-2010, 21:22) *
Mozarella är gott, skriver ni, men är det verkligen det? Jag tycker inte att det smakar ett endaste dugg.... unsure.gif

Tycker inte heller att Mozarella i sig är gott ... men i en pannbiff är den krydda trots avsaknaden av smak.
kan inte förklara hur el varför ... den bara ÄR. smile.gif
Meriona
Ja det verkar kryptiskt.... g.gif
Förklarar varför jag inte fått den att smaka då, jag har aldrig försökt knöla in den i nåt...
Eva-Helene
Den godaste ostsåsen till lasagne får jag när jag tar hälften hushålls- eller Goudaost, hälften Mozarella i den. Helt enkelt ljuuuuvlig wub.gif
Christina i Taxinge~
Björnpasta är gott och innehåller mozzarella - receptet la jag i recptforum.
Meriona
Björnpasta, var det inte nån sorts klister som vi hade när vi var små? I gröna burkar med röd plastpensel? unsure.gif Ellet hette det björnklister helt enkelt? Det luktade som den där mandellikören gör.....
Christina i Taxinge~
CITAT (Meriona @ 10-06-2010, 21:51) *
Björnpasta, var det inte nån sorts klister som vi hade när vi var små? I gröna burkar med röd plastpensel? unsure.gif Ellet hette det björnklister helt enkelt? Det luktade som den där mandellikören gör.....



Björnklister, ja.....och lukten!
rotfl.gif

Björnpasta är myyyyyyycket godare! tongue.gif

Motti
Jag har Mozzarela i nästa allt !köpte minimozzarela i går som jag hade på varma mackor i kväll eller i sallad i grattänger till Grillat kött eller stor skivad Mozzarela med tomat vinegret och basilika!I foliepaket med potatis tomat basilika mozzarella vitlök som man kör i ugn eller på grill,till de flesta pastarätter även Lasange.du kan göra köttfärslimpa platta ut köttet till en treangel lägg på rökt skinka tex Prosccoto och skivad mozzarella rulla i hop kör i ugnen ingefär en timmaPS! det ska vara vitlök och soja i köttfärsen salt peppar och lite svält stöbröd eller potatismjöl:)180 grader.Mozzarella ost är ett komplement till andra rätter då gör den sig bäst!
Meriona
Får nog kolla in björnpastatråden i recept, hihi... blush.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 10-06-2010, 21:22) *
Mozarella är gott, skriver ni, men är det verkligen det? Jag tycker inte att det smakar ett endaste dugg.... unsure.gif


som färsk direkt ur förpackningen så smakar den typ ja inget, tycker jag. men som på pizza när den får en krispig och brunyta då får den en helt annan smak. eller som i andra rätter där den blivit ''tillagad''' tycker jag den ändrar smak.

--------------------------------------------------------------------------------
när jag göre pizza har jag alltid på bara tomtasås, mozzarella, tomatskivor och massor av basilika och så flingsalt (ev pesto också). när man tar ut den så öser jag på olivolja och så massor av färska baslika blad mmm riktigt gott blir det.
Motti
Som jag skrev så är Mozzarellan ett komplement till olika rätter då kommer smakerna fram best !tyvär är den Mozzarellan vi köper gjord på komjölk orginalet ska göras på Buffelmjölk,en helt annan smak;)
Bettis
CITAT (Eva-Helene @ 10-06-2010, 21:45) *
Den godaste ostsåsen till lasagne får jag när jag tar hälften hushålls- eller Goudaost, hälften Mozarella i den. Helt enkelt ljuuuuvlig wub.gif

Den skulle jag gärna ha receptet på tummenupp.gif

CITAT (Meriona @ 10-06-2010, 21:51) *
Det luktade som den där mandellikören gör.....

Amaretto........ sååååå goddd och doftar björnklister giggle.gif
Mollis
Jag älskar pizza med först tomatröra i botten sedan på med färska spenatblad, vitlök, färska champinjoner och mozzarella, det låter kanske skumt men är fantastiskt gott!

Ooops, jag glömde att det ska vara små tärningar av Feta-ost på också.
Inga från Närke
CITAT (sommarhumla @ 10-06-2010, 20:40) *
F´låt Inga att jag inte la min mozzarella-fråga i recepttråden men det är så att jag oftast är inne på småprats-tråden och jag behövde få småprata lite om mozzarella flirting.gif

Du behöver inte be om förlåt tänkte bara att du kanske får mera svar men jag ser att du har fått många här så det är ju bra.
skogstroll
Jag kan sluka en god mozzarella rätt upp och ner blush.gif med lite salt på.... men så är jag "ostofil"

Annars använder jag mest till topping på hemgjord pizza för den rätta ostkänslan. Eller så kan man ju kasta upp den i taket och vänta till den ramlar ner tongue.gif
Chamomille
CITAT (Meriona @ 10-06-2010, 21:22) *
Mozarella är gott, skriver ni, men är det verkligen det? Jag tycker inte att det smakar ett endaste dugg.... unsure.gif

Näe.. Jag tycker det mest gnisslar mellan tänderna giggle.gif
Peztis
CITAT (Chamomille @ 11-06-2010, 13:08) *
Näe.. Jag tycker det mest gnisslar mellan tänderna giggle.gif

Fast då tänker du nog på halloumi - den gnisslar, den!
Mozarella är en rätt smaklös boll i vatten men som blir vääääldigt god när man gör något med den. Fast hur den smakar när den kommer ned från taket - det vet jag inte giggle.gif

Kanske beror på om man har gipstak eller furu och hur länge sedan man gjorde rent där! rotfl.gif
skogstroll
mmm haloumi gnisslar. Mozzarella är mer som en rund go boll som smakar gräddigt, salt och krämigt. Jag hade också lite svårt för det i början men det tog sig. Till och med min mozzarellahatande sambo äter numera mozzarella och då måste det vara riktigt himla gott!

Haloumi är förresten väldigt god att grilla eller steka!
*Stintan*
CITAT (Chamomille @ 11-06-2010, 13:08) *
Näe.. Jag tycker det mest gnisslar mellan tänderna giggle.gif


g.gif man kanske kan använda den som kaffeost giggle.gif
Alexander-VG-zon3
jag har aldrig ätit halloumi, någon som kan beskriva smaken ?

kanske skulle köpa en och testa ikväll.
skogstroll
den är salt, gnisslig och smakar kanske inte sådär jättemycket men jag har inga problem att sluka ett paket, är gott till grillat kött mm tillbehör! crazy.gif tycker Fontanas standardvariant är bäst.
Chamomille
Nä, det var faktiskt Mozzarella jag tänkte på. Fast det kanske var en lustig sort jag hittade då. Däremot Halloumi har jag gjort jättegoda efterrätter av yes.gif
skogstroll
ja mozzarella kan vara lite hur som helst, jag föredrar de där Santa Lucia eller vad de heter. Sen kan de andra vara hur fina de vill men jag tycker inte de är lika smaskiga
Chamomille
Då måste jag nog prova den.

Edit: nämen vad skrev jag biggrin.gif

Jag är en mus helt enkelt. Jag är galen i ost!
skogstroll
är det inte snaskigt med friterad camembert och hjortronsylt? crazy.gif
Chamomille
Åh.. Gud så gott!!!
sommarhumla
CITAT (flaxss @ 11-06-2010, 13:22) *
jag har aldrig ätit halloumi, någon som kan beskriva smaken ?

kanske skulle köpa en och testa ikväll.


Jag kan inte beskriva smaken, men den har en smak när den är stekt/grillad. Jag tror det bästa är att testa. Halva nöjet är det där gnisslet när man äter den...
Lycka till med halloumi-stekandet/ätandet.

CITAT (Chamomille @ 11-06-2010, 13:40) *
Nä, det var faktiskt Mozzarella jag tänkte på. Fast det kanske var en lustig sort jag hittade då. Däremot Halloumi har jag gjort jättegoda efterrätter av yes.gif


Efterrätter av halloumi...snälla!!!!! Vad för efterrätter????? Nu har du fångat mitt intresse, vad kan man göra för efterrätter med halloumi? Eller kan jag hitta något i recepttråden???? w00t.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (skogstroll @ 11-06-2010, 13:26) *
den är salt, gnisslig och smakar kanske inte sådär jättemycket men jag har inga problem att sluka ett paket, är gott till grillat kött mm tillbehör! crazy.gif tycker Fontanas standardvariant är bäst.


CITAT (sommarhumla @ 11-06-2010, 17:53) *
Jag kan inte beskriva smaken, men den har en smak när den är stekt/grillad. Jag tror det bästa är att testa. Halva nöjet är det där gnisslet när man äter den...
Lycka till med halloumi-stekandet/ätandet.




nu för sådär 1minut sen har jag ätit min första bit, inte tillagad. men den ska tillagas nu.

och den var jätte god. godare än mozzarella som ''färsk''. och den gnisslade! rolig att äta.
sommarhumla
CITAT (flaxss @ 11-06-2010, 18:49) *
nu för sådär 1minut sen har jag ätit min första bit, inte tillagad. men den ska tillagas nu.

och den var jätte god. godare än mozzarella som ''färsk''. och den gnisslade! rolig att äta.



Det ska bli spännande att höra vad du tycker att gnisselosten smakar som när den är tillagad. Jag har inte testat halloumi ostekt någon gång. Måste testa det och se om det blir någon smakskillnad.
Alexander-VG-zon3
vilken god ost! nu har jag även haft den till middan som tillagad i ung. jag tyckte den blev mycket mer saltsmak som otillagad.

men med lite mer stekyta kändes den mer som ostsmak, hmm svårt att beskriva men det blev mer grädd-ost smak på den. som otillagad var det mer åt ja salt-hållet, nästan som fusk-feta ost.

konsistensen trodde jag skulle bli mer kletigare som tillagad men det blev tvärtom mer gummi.

den passade bra till salamitomatsåsen och pastan.
sommarhumla
Mäktig är den också, tycker jag. Det behövs inte många skivor innan jag är nöjd.
Va kul att du gillade osten! Kan rekommendera att steka eller grilla osten och ha till en god sallad, perfekt nu i sommar.
vitavargen
Så här kan man göra egen Mozzarella:

http://www.youtube.com/watch?v=7vymXC0Cnxw

Och sär här görs Halloumi:

http://www.youtube.com/watch?v=rlSLbiWbV7w
sommarhumla
Se där, häftigt. Undrar just om jag kan göra dem lika goa som köpeostarna... blink.gif
netha
Stekt halloumi är mumsigt gott. smile.gif
zissi
CITAT (netha @ 11-06-2010, 23:05) *
Stekt halloumi är mumsigt gott. smile.gif

Ja, jättegott! wub.gif

Ugnsstekta grönsaker med stekt halloumi med kall yoghurtsås till är inte dumt alls. Eller varför inte i dessa tider grilla både osten och grönsakerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon