Lötchey
Jag vill få tag på ovanliga frön från tropiska växter. Bl.a är jag intresserad av t.ex vaniljorkidé, och olika sorters frukter... Ngn som har något bra tips?

/L
kerstin z5-6
Här finns en hel del plantor och frö till det mesta

tropicaflore
Lötchey
Finns det bara på franska?
kerstin z5-6
ohmy.gif ja tyvärr -men jag har katalogen och den är välmatad -likaså på franska den smile.gif men de har sorter som bara finns där
Åsa K, zon 1
Vaniljorkidé brukar man kunna köpa som planta. Kolla där det är orkidé-utställningar.
Övrigt kan man köpa frukter av och så själv, det brukar lyckas väldigt bra.
Hos Impecta kan du köpa fröer och Örtagården säljer plantor.
andreas i uppsala
jungleseeds har enbart exotiska växter härdiga nog att klara sig i england(och i delar av sverige)
Lötchey
Jag hittar inga vanilj-frön hos Impecta, finns det på ngt annat ställe?
Smed
Testa B & T World Seeds, dom har det mesta i fröväg.

/Smed
Max
Vet någon var man kan få tag i kanariebanan?
förut har ja sett nån banan i en weibulls butik, men det var länge sedan.
Jag vet inte ens om det var kanariebanan eller någon annan.
kerstin z5-6
Musa basjoo-banan -finns ofta i granngårdens -fd lantmannas fröställ för tropiska frö :lol:Bild på den finns i mitt album vinterträdgård
andreas i uppsala
kerstin,jag visste inte att du hade en basjoo.Vad jag vet så är de mycket ovanliga i sverige(basjoo alltså) och de säljs knappast som frö eftersom det är så gott som omöjligt att lyckas.Det går inte.
Det är därför det inte går att få tag på basjoo frön.

Vanlig kanariebanan är dock vanligare att hitta.Det är lätt att dra upp bananer från frön(med basjoo som undantag)De behöver cirka 30 grader och fuktig jord.Sen tar det ungefär 2-3 månader för dem innan de visar sig.

Lycka till

mvh
andreas
kerstin z5-6
Vaaa??? men det var ju hur lätt som helst ?? fast när jag tänker efter var det nog frö jag tog från mitt gamla hemland Teneriffa som var en Basjoo och granngårdsfröna var en vanligare -Ensete ? kanske ..

Basjoo grodde snabbt inom 2 mån i alla fall -men ingen blomma än sad.gif
Ingrid på Västkusten
B&T Seeds rekommenderas inte om Du vill ha fröna snabbt elelr överhuvudtaget. Har enbart dåliga erfarenhetr av dem då de itne har sina frön i lager.
kan rekommendera bla silverhill Seeds för en hel del exotiskt.

http://www.silverhillseeds.co.za/

Hälsar ingrid
Max
Tack för hjälpen.
Kan man beställa frön av kanariebanan?
jag trodde att bara vilda bananer hade frön.
Dan i Nacka
Kan också rekommendera Seedrack. Trots att de finns i USA hade jag fröerna på en vecka från beställningen via internet. (6 olika sorters bananer hade de)

Vänliga hälsningar

Dan
andreas i uppsala
Det kan inte ha varit basjoo.Det är omöjligt att lyckas med dessa.

Min basjoo skulle jag nog kunna få att blomma(lyckades leif så ska jag lyckas), men någon skörd skulle det nog aldrig bli.Vi har för korta somrar och för kalla höstar här uppe i nordeuropa.Vi skulle behöva ett medelhavsklimat för det.
Men om jag skulle plantera den i en kruka så skulle chanserna för skörd öka, men tyvärr är bananerna så gott som oätliga.

mvh
andreas
kerstin z5-6
Nåväl nån sort kanariensare är det och medelhavsklimat har den ju hos mej -svalt just nu men varmt om fötterna i alla fall biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon