kiml
Hej! Jag odlar tomater inomhus på fönsterbräda. Sorten jag har är en klättertomat som normalt ska tjyvas (Gardener's delight). Mina fönster är ca 135cm höga och som jag har förstått bildar inte klättertomater fruktämnen i bladväck utan bara i de nya växtdelarna längst upp i plantan. Ska jag då fortfarande tjyva allt eller kanske behålla ett sidoskott eller två för att få mer frukt? De kan ju ändå inte växa så mycket på höjden.
Preussen
det kan visst komma frukt på tjyvarna men det är mer behändigt att få frukt längs med stjälken samt att plantan sätter snabbare frukt så. toppa plantan istället.
kentbra
Om du låter tjuvskotten växa till sig lite, så kan du sätta dessa som sticklingar.
De rotar sig snabbt och du får fler plantor.
Vill du inte ha fler, så kan man ju alltid ge bort dem.

Ett alternativ, eftersom du inte vill ha en hög planta. Utan mera buskig.
Låt de tre till fyra lägsta tjuvskotten vara kvar och klipp plantan precis över dem.
Dessa kommer då att bilda de nya stammarna, så istället för en lång ranglig stam har du tre till fyra.
Toppa dem när de bildat två till tre tjuvskott och du får en buskigare planta.

Kent

kiml
Tack för alla svar! Ska testa lite olika grejer och se vad jag blir mest nöjd med.
fuchsian
CITAT (kentbra @ 10-06-2010, 18:14) *
Om du låter tjuvskotten växa till sig lite, så kan du sätta dessa som sticklingar.
De rotar sig snabbt och du får fler plantor.
Vill du inte ha fler, så kan man ju alltid ge bort dem.

Ett alternativ, eftersom du inte vill ha en hög planta. Utan mera buskig.
Låt de tre till fyra lägsta tjuvskotten vara kvar och klipp plantan precis över dem.
Dessa kommer då att bilda de nya stammarna, så istället för en lång ranglig stam har du tre till fyra.
Toppa dem när de bildat två till tre tjuvskott och du får en buskigare planta.

Kent

Tack för informationen kentbra, jag håller på med min första och enda tomatplanta som nu börjar ta fart i växthuset. den är sådan som ska tjuvas och hade velat ha en lägre sort också som prov, men maken tar sig i pannan redan nu, men om jag lyckas med denna så då blir det flera sorter nästa år, även en gurka, även att min väninna har så mycket varje höst att hon delar dem till sina vänner. När jag frågade att varför har du så mycket av gurkplantor, men hon svarade att de är ju så goda och alltid finns det någon att ge bort till... tummenupp.gif ... Fuchian ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon