pibe02
Hej
3 frågor kring mina realtivt nya buskar som alla växer i söderläge.

1)
Har en paradisbuske som jag planterat på sommaren för 4 år sedan. Den växer som sjutton och är jätte kraftig och fin, men inte en blomma. Kanske lite för tidigt men inte en knopp heller.
I början var jag inte så frågande för den höll på att etablera sig men i år borde den väl blomma?
Är också rädd att den kommer bli för stor för platsen, man måste kunna få förbi. Kan man kapa vissa grenar på mitten för att komma förbi när den blir större?

2)
Schersminen planterades för 3 år sedan. Ser fin ut i år men växer inte i närheten så fort och inga blommor/knoppar men det är kanske för tidigt?

3)
En del syrener blommar och en del inte men de är bara 2 år gamla. Frågan lyder istället om jag kan flytta 1-2 som jag inser redan är för nära paradisbusken som sprider ut sig snabbt. När i så fall skall jag flytta? Nu eller är det bättre i höst när det inte är så torrt/varmt och vi kommer vara borta en del i sommar (med tanke på vattning)
Åsa, mälardalen zon 2
1. Det kan ta tid för paradisbusken eftersom den blommar på äldre ved. Beskärning stimulerar ej blombildning och man bör undvika alltför mycket beskärning på unga plantor men enstaka grenar kan kapas och man tar bort grenarna ända nere vid marken. Paradisbusken blir dock ganska bred och stor med tiden.

2. Även schersmin blommar på äldre ved så det kan vara normalt att man får vänta flera år på blomning.

3. Lövfällande växter som är hyfsat unga kan flyttas utan problem men de bör flyttas när de är i vila = utan blad så framåt hösten då löven fallit är en bättre tid för flytt än nu.
mino
Det är inte så att du har klippt dem? Tex syren blommar ju på fjolårsskotten så det gäller att inte klippa dem i fel tid. Själv har jag satt en smultronschersmin för nån månad sen och den har knoppar nu. Kan det vara vintern? Jag har flera gullregn men ett av dem ser inte ut att få några blomhängen alls i år, kanske kan kylan ha stört blomningen på nåt sätt.
Solstorm
Schersmin är väldigt trög och långsamtväxande i flera år tycker jag. Hade min i flera år och tröttnade på att den stod nästan still och inget hände. Klippte ned den helt och tänkte att det får bära eller brista. Då minsann satte den igång och stormväxa. På bara några få år blev den enormt stor och blommar i mängd och doftar underbart.
Nu har jag småbuskar av sticklingar från samma buske. De har stått och stampat i några år med väldigt dålig tillväxt. Nu samlar jag mod för att göra samma radikala nedskärning som jag gjorde på moderbusken. Den brukar blomma slutet av juni-början på juli. Jag tror att jag ska se om det kommer några blommor i år, sedan ska jag nog klippa ner dem helt i år tror jag.
pibe02
Oj, Schersmin växer grön och fint så känns verkligen läskigt att klippa ner den men.....kanske kan vara värt det....jag väntar nog ett tag

Tack för tipset med Syrén. Då skall jag vänta till hösten att flytta dem!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon